MY FISHES...please feed us..we are hungry..thank you..muaah....just click in the water to feed!!!

bunga

6 Apr 2014

TETAMU TERATAK 66

Salam ukhwah untuk semua sahabat sahabat tersayang..semuga siratulrahim kita berpanjangan walau pun di alam maya cuma..tetapi mungkin dengan izin Allah persahabatan di alam maya akan menjadi nyata kan...bersahabat biarlah beribu ..bermusuh jangan walau satu!!
Nekcik nak cerita pasal sahabat blogger nekcik yang amat femes ni..dah lama kenal di alam maya..dengan izin Allah kami dipertemukan di alam nyata..bahagia tak terkira apabila tuan punya tanah MOH KEMBARA serta tuan tanah AKU SEORANG PENGEMBARA sudi berkunjung ke Teratak 66 pada 29 Mac 2014..sure uols semua kenal kan
Yong Halimaton Ibrahim (Moh Kembara) ditemani yong Jamnah Yusof (ASP) telah sampai ke teratak nekcik..Yong Halimahton ni nekcik dah jumpa sekali di rumah blogger Yan_yanjournal..dan nekcik sempatlah mengirim beberapa barang dari Turki bila yong balik kampong!! terima kasih yong for your spicy gifts..memang berguna di dapor teman ni!!


Moh kita makan yong!! Bismillahirahmanirahiim...
Yong yang satu ni hanya biasa bertegur sapa di alam maya sebelum ini...yong Jamnah Yusof (tudung kuning tu)....dah geng kaki nyongket ni banyak nak share ilmu yang munafaat...Alhamdulilah dapatlah nekcik hidangkan makan tengah hari sekadar yang termampu sambil sembang sembang dengan penuh kemesraan kerana dua dua yong ni amatlah peramah...macam dah lama kenal kan...terhibur rasanya sambil bertukar cerita! Semuga ukhwah kita terus berpanjangan ye yong!!

Selepas yong berdua ni pulang...abang nekcik pulak datang bersama anakndanya..our chef Koya..siap dengan berbagai bahan dan acuan untuk membaking baking..suka hati uols lah..yang bestnya dapat makan kek velvet dan brownies fresh from the oven!!..your velvet cake sooo sedaaap Koya..bertambah meriah meja nekcik..nasi dan ayam morrocco siap dengan dessert sekali... 
Abaikanlah meja hamba yang tunggang langgang tu yer..janji ada makanan kan Koya



Tokngah ...makan dulu baru nyembang
Yummylicious velvet cake hot from the oven by Koya...sooo sedaap..i loike it
Di bawah tu brownies..sedap jugak

Menjelang petang....sorang lagi tamu muncul..cucu sedara nekcik..singgah on da way balik ke rumah sewanya yang berdekatan...alhamdulilah makanan pun memang ada...
Rupanya ada lagi tamu malam tu..Towkay kueh anak buah nekcik Norhafizah Othman dari nor dessert bersama suami ( tak sempat ambik gambar)..riuh rendahlah teratak nekcik..gitulah biasanya bila keluarga nekcik berkumpul..gamat jadinya..tapi itu lah kebahgiaan nekcik!
tua dah nekcik..ada cucu besar
Hari Selasa baru ni pulak terkejut jugak nekcik apabila menerima panggilan talipon..dari cikgu darjah empat nekcik yang teringin nak datang ke teratak nekcik!!...Baru bulan lepas nekcik menjejakinya setelah hampir 50 tahun kami tak bersua...jejak kasih ...dengan cikgu Zaleha  Abdullah..salah seorang guru yang amat nekcik sayangi..terhutang budi kerana dia membuatkan nekcik amat meminati bahasa Inggeris..suka baca buku cerita...hasil didikannya lah membuatkan nekcik ni terer berbahasa omputih..perasan lah tu ye!!tererlah tu kan diary pun cakap omputih..buat sajak pun omputih...baca novel omputih jer..budak kampong pandai cakap omputih ...tererlah tu waktu tu kan!!
Sebenarnya bukan nak mendewakan bahasa asing..tapi bila kita boleh menguasai bahasa inggeris dengan baik..mudah untuk kita membuat rujukan kerana waktu itu tak ada buku rujukan dalam bahasa melayu terutama untuk aliran sains!!Kalau lah ada bahasa Arab waktu itu kan!! Mesti terer cakap bahasa syurga tu!!
Cuma nekcik terkilan pasal tak dapat jamu cikgu nekcik makan tengah hari..hanya dapat sediakan BISKUT GORENG kerana short notice! Takpe nanti saya akan masak asam pedas sembilang untuk cikgu ye! Insyaallah...
Dulu dulu my english teacher but now macam my big sister!!
Posing jangan tak posing..sweet couple of the year!!

Tamu terakhir minggu ini..abang tokpokcu sekeluarga dari shah alam
Selingan
Makan tengahari bersama keluarga Pakndak
Tetamu termuda!! cucu jugaklah ..grrrraam lah budak nii
Our family chefs..sayaang sama kamu
Tamu datang bawak rezeki ....rezeki itu tak semestinya wang ringgit..kebahagian..ketenangan ..kesihatan pun rezeki juga..Allah hantar kita tetamu untuk berkongsi rezeki..ada masa Allah hantar kucing untuk berkongsi rezeki
..dia hanya perlu sedikit makanan kita..bukannya semua duit kita!!
Okaylah letih dah nekcik bercerita..saja suka suka kan!!


43 comments:

  1. Seronoknya nekcik.acik pun rasa seronok sangat kalau rumah didatangi tetamu.
    tetamu cmell nekcik tu pun buat acik geram sangat.kalau dapat gomoi bestnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Iya Acik...kalau lama orang tak datang rasa hambar jer kan...macam suram jer rumah...arwah bapak nekcik selalu pesan masa nekcik kahwin dulu..sambut tetamu sebaik mungkin...jamu apa yang ada...

      Delete
  2. meriahnyer nekcik..tak putus2 tamu...rezki kan,,,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulilah UAA..Allah suruh kita berkongsi sedikit rezeki yang ada....sambil myemarakan siratulrahiim...insyaallah

      Delete
  3. Bila pula kakcij berpeluang nak berjumpa dengan nekcik. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Kakcik..kalau kakcik sudi sila lah singgah ke teratak 66..amat dialu alukan..boleh kita minum kopi....nanti nekcik buatkan lempeng ye..insyaallah

      Delete
  4. Nekcik kakak dah jeles ni.
    Nak juga makan yg nekcik masak:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan jeles jeles Kakzakie..start enjin..masuk highway....setapak jer dah sampai ..kan jauh sangat pun!
      Pilih menu dalam skrin
      Buat tempahan sehari sebelum datang
      Pesanan anda akan dilayan sebentar lagi..kih..kih

      Delete
  5. Salam, seronoknya Nekcik ramai tetamu berkunjung, kita nak masak menjamu mereka pun rasa seronok kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Nasa...rumah nekcik memang selalu jer tetamu berkunjung..sanak saudara..kawan kawan..jiran tetangga rasa sunyi sangat kalau lama orang tak datang...kalau takde pun nekcik buat cekodok ajak jiran minum petang!!

      Delete
  6. waaaaaaaaaaaaaa bestnyer nekcik, tetamu silih ganti dtg, ni yg rasa mcm dana pun nk dtg umah nekcik jugak nih... insyallah 1 hari nnti yek nekcik, bkn jauh sgt kan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Dana...sementara orang sudi nak datang..kita sedia menerima...
      Boleh jer kalau Dana nak datang...makan tengahari..ajaklah kawan..cuma bagitau awal awal..iyalah orang lama ,
      .....speed limit perlahan!!

      Delete
  7. Seronoknyer...meriahnyer...semoga panjang persahabatanya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya Bunda....memang meriah kalau dah ramai...apa hidang pun jadi sedap!!
      Insyaallah.....

      Delete
  8. Dah macam hari raya kan Nekcik... tamu silih berganti...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha ha..Mie...hari hari hari raya!! iyalah sementara orang sudi jengok.... nekcik pun hepi hepi

      Delete
  9. amboi meriahnya…tak putus dgn kunjungan…org kata tetamu membawa rezeki. semoga melimpah ruah rezeki nekcik sekeluarga ye.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye Ros..tetamu ni kekadang bermusim jugak...ada ,masanya berduyun duyun..nanti senyap sepi ..
      Nekcik niatkn macam kenduri.....setiap suapan agar disampaikan pahalanya pada ibu bapa dan kaum keluarga yang telah tiada..insyaallah

      Delete
  10. salam kak nekcik,,, bestnya dapat berkumpul,, sedapnya semua makanan tuu,, emmm pinggan n cawan pun lawa lawa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Aina....keluarga nekcik ni mmg suka berkumpul bila ada waktu terluang..hari biasa masing masing bizi..bila ada peluang kami dok makan sembang sembang...mengeratkan lagi siratulrahiim...itu yang orang tua kami wariskan buat anak cucu...
      terima kasih Aina..nekcik mmg suka pinggan mangkuk ni..dah tua ni dah kurang dah..guna jer mana yang ada..he..he

      Delete
  11. Waa ramainya tetamu, murah rezeki tu Nekcik. Kak Halima Moh Kembara pun ada ye...bestnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye Umiross..insyaallah..yong Halima dan yong Jamnah sudi ke tteratak 66..dapatlah bermesra di alam nyata...

      Delete
  12. nekcik...nekcik... kami datang nak makan

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak mai pun...letih i nunggunyer!!

      Delete
  13. Replies
    1. Iya Zul.....rumah nekcik ni mmg meriah sokmo..iyalah ...anak cucu ramai di kl ni..takat nak kenduri kecik takleh jemput orang lain..takde ruang!!

      Delete
  14. cikgu nekcik yang awet muda....masa dulu dia baru posting kut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Nieda..cikgu nekcik ni memang tak nampak tua..jeleezzz gue! ...walaupun dah 66..mmg masa tu dia baru habis maktab..posting kat kampong sendiri..
      Panjang umur bertemu kembali..syukur alhamdulilah

      Delete
  15. ramainya tetamu nekcik..tetamu datang bawa rahmat. bilalah saya boleh jadi tetamu nekcik ni:-))

    p/s tqvm nekcik..alhamdulillah...darah dah back to normal

    ReplyDelete
  16. salam Anim..ni tengah musim orang datang...tapi klau orang jauh tak datang...jiran jiran keliling ni selalu datang sambil.minum petang.....hari hari nekcik ada tamu melainkn tingkap kami tutup!!
    nekcik rasa Anim penat...tak cukup rehat...tu yang darah naik...selalu check...jangan biarkan...insyaallah nekcik doakn semuga Anim sihat selalu....aamiin

    ReplyDelete
  17. Kalau Anim ada kelspangan dan berada di sekitar kl...jemputlah singgah...cuma harap talipon dulu..takut takut brada di luar kawasan he..he

    ReplyDelete
  18. Sedapppppnya la saya tgk makanan2 tu nekcik....:P
    Deco rumah nekcik pun cantikkkkkkk..
    Kena buat appointment nak gi rumah Nekcik la ..hihihih

    ReplyDelete
  19. asalam Doc...tak tau lah sedap ke idak...sebab ramai yangmakan...sorang sikit licin lah jugak..yang pentinnya air tangan tu pengikat kasih....
    Tkasih Doc...deko teko jer pun
    Sila lah singgah teratak 66..tapi bagitau awal
    iyalah nekcik kna cari menu yg seswaiii...


    ReplyDelete
  20. dua2 blog blogger ni saya suka baca sebab dia banyak travel story,
    tapi yang blog ASP tu saya tak pernah tegur lagi, saya jadi silent reader aje :)
    bestnya tengok gambo makan2 hari ni,
    saya suka brownies :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Tihara..lepas ni silakanlah berkenalan dengan tuan tanah ASP...ASP you!!!
      Alhamdulilah..taklah banyak mana pun travelnya..sekarang ni tengah menganggur!!

      Delete
    2. Good foods come from good heart!! ewah!!!

      Delete
  21. Assalam Nekcik

    Terima kasih atas layanan mesra alam Nekcik sekeluarge...
    Silaturrahim di alam maya kena ditukor ke alam nyata, kan.....
    Semoga pintu rumah nek cik yang banyak tu menambahkan lagi lorong2 rezeki untuk masuk...hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masyaallah seronoknya kita bermesraan kan yong..jugak yong Halime..macam sebentar cuma..takpe ..ada masa ..datanglah lagi nyongket teratak 66..teman suker beno!!

      Delete
  22. Amboi ramainye tetamu nekcik... macam hari raya pulak... mesti seronok kan...

    Makchaq perasan ahli keluarga nekcik ni ramai yang pandai masak kan... chef koya, chef ciju, Nor... yan, nekchik ngan tokpokcu pun tak kurang terrer... kalau bergather2 mesti tak cukup meja nak letak sajian kan....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa khabaq Makchaq..long time no seaa!!! Itulah..taim orang nak mai ni..macam raya..tak putuih putuiih!! biaq lah lagi mana orang sudi datang...
      Alhamdulilah...memang pon Mak Chaq..kluarga kami ni tak kisah...kerosi cantik ke..almari kaca ke..yang mustahak makanan mesti adaaa....kalu datang buat tak endah tu..alamat pikiaq 10 kali lah baru nak mai lagii
      telor mata dengan bilis goreng pun takpaa..janji hidang!!
      Rumah nekcik ni pun 6 orang kna q kalu nak masak!!!

      Delete
  23. amboi meriahnya tetamu dan tuan umah
    cam ni saya pun nak
    mai umah siap buat kuih bagai
    nekcik bleh tak dia mai umah saya plak kikhkihkih

    ReplyDelete
  24. Ha..ha..itu kna tanya tuan punya badan..he..he

    ReplyDelete
  25. Aina selalu ingatkan diri tenatang tetamu ni.

    Bab kucing kat rumah ada 6 ekor anak kucing, mula kesian dok bawak perut bagi makan kat luar jelah bila beranak sekali dia sembunyi2 bawak anak masuk rumah nak buang kesian anak kucing baru besaq lengan. Redha jelah. Rumah kecik penuh kucing.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...