MY FISHES...please feed us..we are hungry..thank you..muaah....just click in the water to feed!!!

bunga

11 Mar 2014

DOA DAN HARAPAN

Langit jerebu...hati celaru!!

Ya Allah..ampunilah dosa dosa kami
Limpahilah rahmat dan kasih sayangMu 
Permudahkanlah urusan kami Ya Allah
Sesungguhnya tiada yang mustahil bagiMu
Kami redha atas Qadha dan QadharMu
Rungkaikanlah apa yang tersirat dan tersurat
SesungguhNya Kau Maha Mendengar dan Maha Mengetahui
Segala rintihan hati kami
Aamiin Ya Rabbal alamiin

Sebak rasanya kan...nekcik pun dah 4 hari jugaklah dok terpaku depan  tv nih...berdebar debar menunggu berita berita  terkini
Penantian itu satu penyiksaan...lebih lah lagi pada insan insan yang berkait rapat
Hanya doa dan harapan mengiringi setiap usaha

Terus terang nekcik ni memang penakut naik belon nih...tapi dek kerana room mate nekcik ni memang kaki jalan...nekcik ikut jerlah
tapi hanya Allah sahaja lah yang tahu kedebak kedebuk jantung nii
Percaya tak..sejuk kaki tangan nekcik tau..macam macam zikir nekcik baca setiap kali nak terbang
Sebelum tu 2,3 hari lagi nekcik dah buat sembahyang hajat..mintak dijauhkan dari segala bahaya..mohon agar dielokkan cuaca 
Iyalah kita hanya berusaha ...Allah  yang menentukan...
Memang ajal maut tu ketentuan Allah..bila dan dimana..
Semuga kita dikurniakan husnul khaatimah..aamiin

kalaulah ada keretaapi ke korea !! he..he







37 comments:

  1. Betul tu nekcik semua menunggu dgn penuh harapan dan sabar ingin mengetahui status mereka skrg, jgn kata nekcik jm pun sama coz kapal terobang tggi cecah melebihi 300 ribu kaki. Kita hanya mampu berdoa utk mereka

    ReplyDelete
    Replies
    1. iyalah JM..letih menunggu satu kepastian
      Hanya belas ihsan Allahlah yang akan mnjawap segala persoalan

      Delete
  2. Kakak pun sebenarnya kalau naik flight ada fikir macam-macam nekcik. Lagilah pernah terjadi pada kakak masa dlm flight kilat sabung-menyabung dgn hunan lebat sampai semua penumpang masa itu kena fasterned seat-belt, Lampu kapal ditutup terus. Masa itu abang sampai azan tau baru macam lega. Tak kira pada penumpang lain dah masa itu..

    Moga misi pencarian kita mendapat pertolongan Allah ye nekcik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah kakzakie yang nekcik mohon doa agar cuaca elok..nekcik takut klau nak naik tu cuaca gelap ke.ribut ke
      mohon doa agsr Allah pindah kan cuaca buruk jauh dari laluan kami..hanya brusaha selebihnya bertawaqqal jer lah

      Delete
  3. Teringat masa taklimat umrah dulu
    Diingatkan masing2 buat solat hajat
    Mohon keselamatan jemaah umrah..
    Insha Allah tak putus2 berdoa agar mh370
    Ditemui secepat mungkin..amiin

    ReplyDelete
    Replies
    1. iyaa Tihara..ustaz nekcik dulu slalu pesan supaya kami jemaah haji buat solat hajat mohon keselamatan dan kemudahan di sana serta harta dan anak anak yg ditinggalkn..alhamdulilah...
      selalu baca syat 37 surah ibrahim untuk anak anak yg ditinggalkn...sekadar berkongsi

      Delete
  4. saya pun akan buat solat hajat dulu sebelum terbang ke mana2 . semoga perjalanan kita di berkati dan selamat pergi dan kembali

    ReplyDelete
    Replies
    1. iyaa elok di amalkan sebelum berpergiaan..tak kiralah untuk kita ke..untuk suami atau anak anak yang keluar kawasan..tak kiraalah naik kapalterbang ke..naik kereta ke
      untuk suami yg nak outstation..mohon dilindungi segala bahaya...dan kemungkaran..insyaallah...hanya Allah sahaja boleh mnjaga mereka semua..insyaallah

      Delete
  5. Salam Nekcik...saya adalah silent readers...suka baca blog nekcik ni...tenang je membacanya :)....lama nekcik tak update cite anak bulus...pecite diorang kut..

    Akhir kata marilah sama2 berdoa untuk MH307 dan juga doa mohon hujan agar turun bagi membasahi bumi ini.

    - hayati ghazali -

    ReplyDelete
    Replies
    1. eh nekcik ada secret admirer ropernya ye...alhamdulilah kiranya coretan nekcik dapat mnghiburkan hati Yati...oh
      Yati suka kucing ye...itulah sekarang diorang tu dok kat taman dia...tak dok dlm rumah..cuma seminggu sekali jer lepaskan main di rumah..tak sempat nak posing..nnti nekcik cerita pasal diorang ye..tunggu

      Delete
  6. Wah Nekcik rindu nak ke Korea ye... boleh je naik kereta api tapi sebulan baru sampai agaknya... hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. iyalah rindu rinduan terkonang konang jugak Mie namun apakan dayo..kapal dah ilang..ketapi lama bonar

      Delete
  7. assalam nekcik..acik pun sama..memang takut nak naik belon tu..sepanjang dok dalam tu..zikir..ayat kursi.Al Fatihah .tak berhenti

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam Acik...iyalah kita berusaha berdoa semiga dilindungi dari apa kua bencana..selebihnya kita bertawaqqal lah kan
      tak sangka orang mudo pun takut naik belon ni ye

      Delete
  8. Bunda baru sekali naik MAS...lama dulu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam Bunda..nekcik pun dah lama bebeno tak naik Mas ni..semenjak 2menjak ada uncle tony ni...iyolah tu jer yang den mampu

      Delete
  9. Salam nekchik,wa pong sama gak...risau bila naik kapak trbng bawak anak2...:(

    ReplyDelete
    Replies
    1. lho Wa ni macam nekcik jugak ye..nak kira lagi selamat dari kereta...tapi gayat pasal tergantong di awang awangan...gayat gayat kna naik jugak pasal nak jalang jalang..tawaqqal jerlah d...mohon doa agar di jauhi dari bencana sebegini..insyaallah

      Delete
  10. dah lama tak naik flight.. ni kali kalau naik kena angkut sekali askar2 kecik kat rumah.. hehehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. eloklah tu aiza....budak budak seronok jer naik belon nii..

      Delete
  11. lamanya tak melawat nekcik..apa kabar...

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasihlah singgah dan brtanya kabar nekcik ni..iyalah Kam...nekcik pun da kurang ngadap pc...baca baca blog kat hp..tapi bila nak ngomen tu susah..asyiik nak salah taip..iyola jari jariah ni besaq..silap tekan kain jadiknya
      alhamdulilah nekcik ni sihat dihat org veteran lah..namun syukur sesangat

      Delete
    2. kan tu silap...lain jadik kain!! he..he

      Delete
  12. lama tak bersiaran nekcik..sihat ker? saya pun dok resah menanti khabar . namun akhirnya akur...itu semua ketentuan Allah

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam Anim..nekcik pun teringat kat Anim..naper lama takde entri. .nekcik baca blog Anim tapi nak komen tak reti..kna dok kat pc baru leh masuk komen..taktau nknapa..tu yg jarang tinggal komen
      nekcik pun kurang ngadap pc sejak bkawan dgn sam sung ni..
      da tua tua ni dok dpan pc..sakit pinggang..sakit tengkok!!

      Delete
  13. moga semua kembali dgn selamat..

    ReplyDelete
  14. sejak pencarian di laut hindi ni..nekcik pun bdebar debar mnanti suatu kepastian...sayu rasanya!! biar mcm mana pun semuga ada kepastian..insyaallah

    ReplyDelete
  15. Slam...lama tak jengok nekcik. Dari excited sampai jadi geram dah Aina ni, mana taknya kejap jumpa benda kejap hilang. Yelah cerap dari angkasa benda idlaut memang le susah nekcik kan. Doa tak pernah putus buat mereka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ituler tngah kira ni..mana lagi anak cucu yg tak singgah jengok nekcik nii...tngah celaru ni terhibur jugak klau dapat nyembang kan Ainaa...tambah tambah tengah keliru ni..

      Delete
  16. Aslmkum Nekcik

    lama tak singgah blog Nekcik.
    mmg sedih sejak berita MH370 hilang dan tambah dengan pengemuman terbaru...wpun tiada sanak saudara terlibat tp rasa mcm dkt di hati sbb melibatkan negara kita Msia. moga segala persoalan terungkai secepatnya dan Allah berikan kekuatan kepada keluarga yang terlibat tabah menghadapi ujian dan juga dipermudahkan pencarian.

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumusalam Mamasya..itu ler nekcik pun nunggu jugak mamasya singgah..nak berkongsi rasa...m..mengurang duka
      tak daya nak memikirkanya..hanya dapat mendoakn agar mereka mndapat kasih sayang dan rahmat Allah...
      .insyaallah

      Delete
  17. hehe yelah Nekcik, kalau ingatkan berjalan makan angin ni memang seronok, tapi time naik kapalterbang tu memang tak berapa seronok.

    ReplyDelete
  18. betul tu Umiross...baru baru mcm ni mmg gayat nak naik belon...tunggu dah lupa lupa sikit nnti..kurang sikit gayatnya!!

    ReplyDelete
  19. saya pun.... buat apa yang termampu sebagai hamba yang mahu berkelana. orang alim cakap sedekah, solat sunat - saya cuba buat mana yang mampu. baca doa naik kenderaan. mmm... nak takut sangat nanti pergerakan terbatas. lagipun... ajal tu kan di mana-mana... kita mohon agar Allah beri pengakhiran yang baik kepada kita semua. amin...

    ReplyDelete
    Replies
    1. iyalah GB..kita buatlah apa yang termampu..berusaha dan bertawaqallah kepadaNya..amiin..amiin GB
      Nekcik doakan agar GB sentiasa selamat di mana sahaja berada

      Delete
  20. saya pun rasa seram bila teringat masa naik flite tahun lepas,buat solat hajat dan baca doa-doa mana yang ingat..
    alhamdulillah selamat..moga ada jawapan untuk mh370 ni, insha Allah

    ReplyDelete
    Replies
    1. iyalah Tihara kita memang kena sentiasa beringat ..berdoa..walau ke mana jua tujuan..tak kiralah jauh ke dekat kan..selebihnya kita beserahlah padaNya..insyallah

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...