bunga

3 Dec 2015

KOREA LAGIIIIIIIIII NOV 2016

Asalamualaikum sahabat sahabat kesayangan......mestilah uols ni 'menyampah' nak baca entri nekcik ni agaknya...he..he..alahaii dah rezeki..tak baik tolak kan..gaduh jangan di cari...tapi nekcik tau uols semua sayang nekcik kaaan kaan...nekcik tak pi jauh pun dekat dekat jer..balik kampong sebelah..Temankan Tokpokcu balik jumpa ahjuma kat pasar ikan tu...nekcik pun agak terkezut jugak sebab bulan jun hari tu dah balik pun..katanya tambang murah..guna points..bayor airport tax jer...dah lah ikut jerlah..tak payah pikior bebanyak ...
Tokpokcu pilih 18nov untuk terbang..kami bertiga jerlah..yang lain pun dah pergi dulu..kali ini kami duduk jauh dari tempat biasa biasa seperti Itaewon atau Dongdaemun..di Sindaebang..memang tak pernah dengar pun..takpelah teroka tempat baru..adventurous sikit kan..memang tak jumpa orang melayu!!Biasalah Tokpokcu akan ambik studio apartment agar aktiviti kegemarannya berjalan lancar...Sini pun tengah bandar dan dekat dengan station...itu yang penting..lagi murah sewanya..kerana tak fofular!!!
Hari kedua sampai kami terus ke Itaewon untuk cari minyak masak..terlupa bawak..lagi pun dah niat akan ke Masjid Itaewon sebagai acara wajib kali ini...alhamdulilah sempat solat zohor asar di sana..

Kalau 2 tahun lepas kami ke Seoul Tower..kali ini kami ingin mengingati ulangtahun perkahwinan kami di Masjid ini..in advance..sepatutnya esok ...Syukur alhamdulilah kami masih Allah beri peluang untuk bersama lagi menjalani hari hari yang mendatang..insyaallah.....


Kali ni rezeki nekcik dapat berjumpa kenalan di FB yang baru nekcik kenali..juga merupakan sahabat Aku Seorang Pengembara...nekcik sapa..dan dia sudi menerima nekcik sebagai sahabat alhamdulilah..di pertemuan yang ringkas ini..sempat kami bertukar cerita..Ummu Muaz seorang isteri yang sedang menemani sang suami belajar di sini..bersama anak anak..sudah 3 tahun dia di sini..semuga ada rezeki kita bertemu lagi ye Ummu Muaz..Insyaallah...cumil cumil puteri Ummu Muaz......selepas makan dan solat ..kami terus ke pasar ikan Noryanjin untuk membeli ikan  untuk di masak selama 4 hari di sini..Tokpokcu rindu kat ahjuma di sana...he..he  waktu itu pun dah pukul 9 malam....
Kali ini kami hanya beli udang..ikan timah...salmon sehiris...semua hanya 50 000 won...mungkin murah bagi mereka..tapi bila ditukar rm..harganya menjadi Rm200!!
tapi nekcik rasa oklah sebab untuk 4 hari..untuk 3 orang..2 kali makan sehari..lebih kurang rm50 sehari...nekcik rasa dah jimatlah tu...



Esoknya kami ke In sadong..di sini banyak jualan kraf kraf tangan  dan  persembahan budaya..lalu kami menyusuri kedai kedai kecil sepanjang jalan...bersantai santai jer...terpegun  melihat pokok pokok kekuningan emas..di sepanjang jalan..kuningnya bukan seperti daun daun yang layu ..segar jer... setengah pokok daun daunnya berwarna merah pula...kami singgah di taman taman..untuk merakamkan kebesaran Allah...Dia yang berkuasa atas apa jua kejadian di langit dan di bumi..Allahu Akbar 







Kali ini kami pun tak pergi banyak tempat..sebab memang nekcik rasa nak bersantai santai sambil menikmati angin sejuk serta menikmati keindahan daun daun kekuningan dan kemerahan menghiasi jalan dan taman..tempat kita tak ada..so memang jakun lah melihatnya..cantik masyaallah...kebesaran Allah ..menukar warna dedaun.....Allahu Akbar!!
So nekcik takmo cerita banyak lah ye..jom nekcik share gambar gambar kebesaran Allah yang sempat Tokpokcu rakamkan...cuma harap uols bersabar jerlah menatap wajah model veteran Tokpokcu tu ye.. sebab Tokpokcu ambik gambar kena ada modelnya..ha..ha


Oppa Samsung nekcik merajuk setibanya di malaya...terus membakar diri..maka musnahlah kenangan kenangan yang indah yang beria ia nekcik rakamkan..sib baik ada backup kamera cap kapal!!! hu..hu..sedey sedey...inalilahiwainailaihirajiuun...
HandphoneTokpokcu pulak gambarnya wajib ada model...so haraplah uols bersabarlah menatap wajah kesayangan hamba itu...hu ha...

Mokcik warga emas ambik aura warna dedaun emas

Cameraman tompang gambar

Sukanya tengok ..sambil duduk relak relak di taman ini
Merahnya daun.....menarik..so jangan salahkan budak budak kalau lukis pokok berdaun merah ye! memang ada rupanya

meriahnya daun kuning emas


Add caption


Mokcik tumpang gambo..backgroundnya cantik


kreatifnya pokok menjadi ikan..bukan plastik ye

Daun daun dah tak ada..yang tinggal hanya buah..inilah pokok pisang kaki atau kesemak atau persimmon

selalu jumpa buahnya sahaja....buah ni selau banyak bila nak raya Cina..sekarang ni tengah musim..stroberi dah tak banyak jual di kaki jalan

kalau 3000 tu dalam rm12


Balik dari situ kami ke City Hall untuk ke Stream atau Cheonggycheon  Stream
..di sana ada pertunjukan tanglong...memang ramai orang..Sungai ini bersih melalui bandar..di dalam sungai ini di letakkan model model rumah tradisi yang diperbuat dari kertas khas dan di sinari lampu...puas lah menyusurinya...suka tengok kreatiiviti mereka ini...sungai boleh di jadikan tempat tarikan orang ramai bersantai sambil di dendangkan alunan air terjun...walaupun cuaca hanya 10 C..tapi orang ramai ke sini.dan meriah dengan jualan makanan....kami pun sekadar lalu...terbayanglah Sungai Gombak di negaraku....sekiranya di hias cantik..mesti ramai warga kota datang bersiar siar di sini kan...
Mamaat korea ni tengah bakar satay..hu..hu

antara kreativiti mereka

Rumah tradisi mengikut kawasan kampong masing masing
The Stream atau Cheonggycheon  Stream
Maka diabadikanlah gambar sebagai memori indah kami selama 32 tahun bersama di bulan November..alhamdulilah Ya Allah
                
Jom kita berwelfie



Korea ni sinonim dengan tangga agaknya..sebab itu agaknya mereka ini kebanyakannya kurus dan kuat..nak balik rumah naik tangga atau bukit..nak naik train kena ikut tangga..hu..hu...kaki nekcik pun naik panciiit!!


Kami jalan jalan di Boramae Park berdekatan dengan Station Sindaebang.. di sini banyak kapal tentera lama di pamerkan..masuk free..makanya kami pun berposing sakkan..darah tentera wataniah Tokpokcu masih mengalir!!


Pilih lah nak naik kapal mana

Nekcik jadi captain kapal perang Korea lah pulak!!!

Ini peria katak yang telah dihiris dan dikeringkan...nak tanya dia tak faham..orang melayu kata elok untuk kencing manis kan
Ni pulak biji buah delima

Ini cincalok....ahjuma ni pernah dok melaka agaknya..tu yang buat cinacalok!!!

Ni lah kek anivesari kami ..direka oleh Tokpokcu..beli sepotong kek kat Itaewon..lepas tu Tokpokcu letak atas pisang kaki

takpe personal touch tu yang mahal

Lauk wajib..gulai asam pedas ikan sebelah
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...