bunga

28 Sep 2013

KELUARGA BUBU


 Askm kawan kawan..hari ni free and easy..kita senyum senyum tengok aksi kuching nekcik nii...jangan terkejut anak cucu bulus nekcik semakin bertambah...nampaknya terpaksa lah nekcik bawak mereka ni ke klinik perancang keluarga...tak cukup nanti duit pencen nekcik nak menjaga depa ni..

sebulan pun dah 8 kilos makanan..dekat 50 hengget..tu pun kna pakai brand Tesco yang paling murah..dulu dulu pakai lah jugak yang branded,...ni dah ramai..pakai lah aje yang murah..nampak ok jer semua..sihat walafiat...pasir depa ni pun kna bli..ubat cacing..syampu..vitamins...injection imunisasi pun setahun skali..rm30 seekor...suka punya pasal kan..nak wat camner kan....mereka pun menumpang kasih....


Mula nya bela si BUBU ni sorang jer...nak buat main main..dah semua orang dalam rumah ni memang suka kucing...macam tatang budaklah..lepas sorang sorang ambik...tapi bab mandi mandi kerja nekcik lah tu...

BUBU ni memang lasak..melompat sana sini...tidur pun nak dok dalam aircond gak!!

Tanpa restu..BUBU lari rumah..gi kawen weii!! dapatlah budak 2 ketol ni...sib baik hensem jugak!

Comei si BIBI


Ni dia si BIBI n BOI BOI..
                               

Besar sikit yang dua tu..BUBU beranak lagi 3.....si DODI...DUDU..DODO
Ni dia si DODO
    BIBI ni pun macam mak dia...ramai peminat..kawen dan beranak 3 pulak dalam usia  muda..aduhai ponin paler nekcik ni..,,anak beranak emak pun beranak!!
Lahir pun sama tarikh..3 anak 3 cucu...        



Tengok tu ramainya budak budak ni...BIBI ni pulak selalu tengok berita kat tv tu  kot..orang tinggal anak merata...tapi baik lagi BIBI ni dia tak buang anak dia kat tong sampah..macam orang tu..dia cuma tak mau bagi susu!! Nasib baiklah ada Maktok yang penyayang ni..dialah susukan 3 cucu bersama 3 anak...sian BUBU..tapi tak pernah merungut!!!

Siaan BUBU..susukan 6 orang..full house

Pandai BUBU bela..elok anak cucu semua besar dan sihat...comel comel semua...

                                Ni KIKI..
yang lain lain...koko..kiko..cumi..ciki..ciko
Ni pulak anak BIBI  jugak...round 2..ada 2 ekor..kus semangat
NI SPOTTY and...


                                    NI TAMMY...si hitam manis...baru 3 minggu cucu si BUBU...so semuanya..dah ada 14 ekor...kandang pun dah tak muat..so..kenalah fikirkan camne nak buat....untuk penempatan mereka...insyaallah ada rancangan untuk diorang ni nanti...

Bagi nekcik mereka ni pun macam keluarga..menghiburkan..dan kami semua sayang kuching..so sama sama lah menjaga mereka...termasuklah membersihkan mereka...sebab kena jaga elok elok.sebab nak buat main...ada masa kena biarkan diluar kandang dan main dalam rumah...


                 Potrait keluarga ..tapi tak lengkap

Cuma alhamdulilah..nekcik ni dulu memang batuk selalu (allegic dan asthma)..tapi hairan pulak bila ramai kuching ni..hilang dah batuk..syukur sesangat..Allah kasihan kat nekcik agaknya..dan mereka (kucing kuching) pun doakn nekcik sihat kot!!! Kuasa Allah!!

17 Sep 2013

REZEKI MINGGU INI



Alhamdulilah ...murahnya rezeki nekcik minggu ini..rezeki datang sampai depan pintu..besarnya kotak..terkejuut nekcik...oh dari     anaknda Anim blogger dari Inilah Ceritaku...jauh datang mai     nuu..dalam tu ada ikan masin..ikan bilis..ikan pekasam dan         keropok...waa lumayan gitu...ini semua memang keperluan dapor nekcik...nanti boleh beli ubi ...rebus makan dengan ikan               masin...tinggal lah pizza tak heran pun!!                                                                     
Terima kasih Anim atas  ingatan ikhlas itu...jangan risau ..nekcik orang kampong..amat  menghargainya...cuma malas nak beli ikan pekasam kat sini...nampak macam dah hancur lebur..tu yg lama tak bli..anak ikan tu goreng dengan cili hijau dan bawang            potong..makan dengan nasi panas..                                           

sure tak nampak Anim lalu..he..he                                         

Semuga Allah murahkan rezeki Anim sekeluarga dan dilimpahkan segala rahmatNya..Aamiin dan nekcik berdoa semuga suatu hari nanti Allah pertemukan kita jua...                                                       
                                                                            
Sambung lagi cerita...berdebar debar pulak nekcik sebab ada dating hari minggu tu..ahad...risau nekcik nak jumpa jumpa orang yang belum kenal ni ..iyalah nanti apa nak cakap ye...
Tokpokcu pun hantar lah nekcik ke Subang Parade..untuk bertemu sahabat alam maya nekcik ni ..adinda Roslina Ibrahim dari blog Sinaran Menu...yang selalu pamerkan hasil tangan yang meliurkan...especially Chinese Menu yang nekcik selalu ikuti...dan dia dengan segala susah payahnya menyediakan mooncake yang amat nekcik idamkan...he..he..dun worry..pencen dah pun!
Alhamdulilah Allah pertemukan kami di situ dengan suasana yang amat mesra..seolah olah kami dah lama kenal...Ros peramah sangat...macam macam topik kami bercerita...sehinggalah waktu mencemburui kami...
Tengok tu..apa yang Ros bagi nekcik..durian mooncakes you!! Memang terus nekcik suka...ada 2 jenis mooncake...satu inti lotus seed dan satu lagi durian...memang marbeles!!
Jangan jeles ye kawan kawan..jom kita cari resepi dari 
Sinaran Menu...
Terima kasih Ros meluangkan masa dan juga buah tangan yang sedap itu!!!


Oh...tak habis lagi cerita bab rezeki nii...ini nekcik dapat minggu lepas..dari korea..bukan dari anak angkat nekcik tu..tapi dari anaknda yang disayangi..chef kami...CIKJUU yang baru balik libur libur di Korea..masyaallah shanteknya..sayang nak guna....terimakasih my dear..muaah
Yang ini....rejeki lagi weii..kus semangat..alhamdulilah..rejeki orang pencen!! Ni pulak baru dapat semalam..dari Chef Koya....4 helai tudung yang cantik dan sedap di pakai...oh thank you my darlings....lap uols...uols make my life wunnerful!!syukur ke haratMu ya Allah kerana dikelilingi kasih sayang yang ikhlas!! SYUKRAN

8 Sep 2013

DAK GAL BI

Asalam sahabat sahabat nekcik..semuga dikurniakan kesihatan yang baik dan ceria selalu....jangan terkejuut tengok tajuk berita nekcik ye....DAK GAL BI.....mentang mentanglah dah ada anak angkat korea..resipi pun ala ala korea gitu...bukan gitu nekcik suka rasa makanan yang lain lain sikit...kalau makanan kita ni senang nak cari...tak de masalah tapi kalau lain sikit susah lah kan...bnyak hal nak kna pikio...tapi ni resepi nekcik cuba cuba sendiri...sesuka hati...adalah sikit sikit persamaannya tapi menepati citarasa sikecik nekcik tu...jom kita cooking cooking.....kalau nak resepi yang asli kenalah google google ye.....

DAK GAL BI


1 mangkok isi ayam..perap dgn serbuk cili sekejap
1 mangkok cili blend
1 senduk makan cili serbuk
1 sendok sos tomato
2 biji bawang besar dihiris
1 mangkok hirisan kobis Cina...kobis panjang
1 mangkok hirisan keledek
1 mangkok hirisan carrot
sedikit gula, garam,bijan.

3 cawan air atau sampai semua bahan tenggelam

Tumis cili dengan bawang hingga garing...masukkn 2 sudu gula
Masukkan ayam, sos tomato, cili serbuk

Tambahkan air..
Akhir sekali masukkan carrot, keledek dan sayur kobis
Rasa masam, manis dan masinnya
Masak sampai keledek empuk dan sayur lembut..dan kuah pekat
Macam rupa kimchii pulak...tapi rasanya manis...manis pedas...nak lagi hot lebihkan cili serbuk..kalau yang ori ..ada rice cake ye...macam kuetiau tu tapi cylindrical dan di potong potong...nekcik cuba buat tapi tak menjadi hii..hi...nanti nekcik gi kolia dulu blajar buat ye!!!
Inilah roper DAK GAL BI versi nekcik..nak yang ori kenalah oder kat kedai korea ye...boleh makan dengan nasi lekit korea...
moke ga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...