bunga

8 Sep 2013

DAK GAL BI

Asalam sahabat sahabat nekcik..semuga dikurniakan kesihatan yang baik dan ceria selalu....jangan terkejuut tengok tajuk berita nekcik ye....DAK GAL BI.....mentang mentanglah dah ada anak angkat korea..resipi pun ala ala korea gitu...bukan gitu nekcik suka rasa makanan yang lain lain sikit...kalau makanan kita ni senang nak cari...tak de masalah tapi kalau lain sikit susah lah kan...bnyak hal nak kna pikio...tapi ni resepi nekcik cuba cuba sendiri...sesuka hati...adalah sikit sikit persamaannya tapi menepati citarasa sikecik nekcik tu...jom kita cooking cooking.....kalau nak resepi yang asli kenalah google google ye.....

DAK GAL BI


1 mangkok isi ayam..perap dgn serbuk cili sekejap
1 mangkok cili blend
1 senduk makan cili serbuk
1 sendok sos tomato
2 biji bawang besar dihiris
1 mangkok hirisan kobis Cina...kobis panjang
1 mangkok hirisan keledek
1 mangkok hirisan carrot
sedikit gula, garam,bijan.

3 cawan air atau sampai semua bahan tenggelam

Tumis cili dengan bawang hingga garing...masukkn 2 sudu gula
Masukkan ayam, sos tomato, cili serbuk

Tambahkan air..
Akhir sekali masukkan carrot, keledek dan sayur kobis
Rasa masam, manis dan masinnya
Masak sampai keledek empuk dan sayur lembut..dan kuah pekat
Macam rupa kimchii pulak...tapi rasanya manis...manis pedas...nak lagi hot lebihkan cili serbuk..kalau yang ori ..ada rice cake ye...macam kuetiau tu tapi cylindrical dan di potong potong...nekcik cuba buat tapi tak menjadi hii..hi...nanti nekcik gi kolia dulu blajar buat ye!!!
Inilah roper DAK GAL BI versi nekcik..nak yang ori kenalah oder kat kedai korea ye...boleh makan dengan nasi lekit korea...
moke ga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...