MY FISHES...please feed us..we are hungry..thank you..muaah....just click in the water to feed!!!

bunga

18 Dec 2014

JOGJAKARTA...RUMAH MAKAN SENDANG AYU



SELAMAT SORE IBU IBU BAPAK BAPAK.....
alhamdulilah diijinkan untuk bersiaran lagi..kali ini dari negara jiran yang serumpun..yuuk ikut nekcik puter puter Jogja
Itulah ramai yang cakap nekcik ni asyiik terbang jer kan..tapi percutian kali ini memang tidak di rancang samasekali..Balik balik dari HCM dalam seminggu tu AA offer Big Points Redeem..Shanghai atau Jogja..Memang ada hajat teringin nak ke Shanghai tapi dek kerana baru jer balik..malas pulak nak terbang jauh..so nekcik pilih Jogja jerlah..saja nak santai santai jer pun..Kali ini nekcik bertiga beranak dan bawak abang nekcik ..best fren forever adik..Tokngah
Niat pergi ni nak makan makan dan nak tengok masjid warna warni yang terpapar di blog rakan blogger kita En.Suhaimie blog JALAN JALAN ..terima kasih Mie for the tips...
Kembara kali ini hanya kami berempat dan pakej 5H 4M SAHAJA....
Sinonim dengan kota Jogja ini ialah MALIOBORO STREET yang memang fofular sebagai tempat melontar rupiah....so  nekcik pilih lah hotel yang berhampiran..kalau rasa nak melontar tak perlu jalan jauh..HOTEL ISTANA BATIK..REVIEW NOT SO VERY GOOD ..Tapi Nekcik suka pasal bangunan ni lama dan suka kayu kayu ukirannya..macam rumah kampong gitu..lagi pun hanya setingkat..dan tak besar mana..senang pool untuk sikecik dan tempat makan nya dekat dan yang pastinya makanannya halal..jimat breakfast!!


Hotel ni lama...agak buruk..wifi ada tapi teramat slow..tapi kakitangan nya baik baik belaka..macam keluarga gitu...
Nekcik suka ukiran kayunya
Selalu swimming pool di Indonesia ni tak ramai yang mandi..kenapa ye!! Kalau di Padang Indonesia..swimming suit dan celana panjang putih tidak dibenarkan dipakai di kolam mandi!!!..di sini tiada pulak larangan itu tapi takde orang berendam..So petang petang kamilah yang conquer..melayan sikecik tu
Bilik bilik  tersusun dalam bentuk 4 segi


Okay sekarang jom ikut nekcik jalan jalan cari makan..sebelum terbang lagi nekcik dah senaraikan Rumah Makan Sendang Ayu adalah antara tempat yang akan dijejaki ..kami sewa mobil 350 ribu rupiah untuk bawa kami ke 3 tempat  ...Sendang Ayu...Masjiid Al Nurumii dan kilang coklat  Monggo...lebiih kurang 4 jam jugakla untuk kesemua tempat tempat itu...So kalau ada kengkawan yang mahu berliburan di Jogja ini silalah ke sini ...memang cantik...murah dan sedap...promosi laye...dekat pun hanya 16km dari jogja
Beginilah keadaan tempat makan ini..sungguh alami..dikelilingi air dan pohon pohon menghijau...SENDANG tu maknanya kolam..rumah makan dalam kolam

Untuk ke rumah makan ini harus menaiki rakit ini tapi jambatan jugak ada disediakan

Rakit ini akan di tarik oleh pembantu restoran ini jika ada tetamu

Pondok pondok makan di kelilingi air
Best jugak naik rakit ni..tapi tak sampai 5 minit

Seronoklah tengok ikan melompat melompat dalam air nii
suka tengok wakaf wakaf ni
Add caption


Ni untuk pelanggan yang ramai
Tengok tu Tokpokcu dengan Tokngah...tak tunggu kita pun dik
Hari ini rezeki harimau..aauuumm
Satu meja penuh Tokpokcu mengoder makanan...nasib baiklah supir tu mahu diajak makan..walaupun mulanya dia menolak..malu katanya....


Ini ikan Gerume..ikan darat..nekcik memang tak pernah makan ikan ni..cuba cubalah makan..ropernya masyaallah sedap banget...hingga terindu terindu pulak
Inilah yang tinggal...sedangkan kami semua ni memang tak makan ikan darat...!!

Lepas ni nekcik nak goreng tahu lagu nii

Lepas habis makan kami naik rakit untuk ke seberang..Tokpokcu jadi tekong
HARGA DIKENAKAN AMAT BERPATUTAN DAN MURAH BANGET...kami makan penuh meja pun tak sampai RM150 pun....sedap pulak tu..memang berbaloi pergi..tq Mie
ALHAMDULILAH...ok nanti kita sambung lagi ye..insyaallah
kita ke masjid kremlin!!

9 Dec 2014

BYE BYE HO CHINH MINH



Apa lagi nak cerita ye tang Ho Chin Minh ni ..Memang lah shopping heaven untuk kaum hawa ...cuma kenalah berhati hati dengan penipuan bila menukarkan ringgit ke dong..bila membuat bayaran..ada masa mereka memang simpan duit dalam genggaman..bila kita habis bayar dia kata kita tak cukup bagi..nanti dia tunjuk dalam genggaman dia cuma duit yang kecil...nekciklah tu tertipu tapi nekcik tau sebab nekcik mmg tak ada duit kecik dalam purse...so nekcik cakap nanti nekcik panggil polis..kelam kabut dia bagi balik duit baki..sekali lagi dipasar malam..dia kata rm30 hengget...bila kita nak bayar pakai dong ..dia convert dah jadi cam rm48!!! 
So Nekcik rasa eloklah tak payah tukar Dong bila nak syopink kat sana...guna RM jer..nak tukar pun untuk beli buah buah dan makan makan jer..kebanyakan mereka berurus niaga dalam ringgit..x payah feninn ngan ding dong depa!! Biasanya telekong Lycra dalam RM30..kain vietnam silk tu dalam rm40 (4m)..jubah dan baju kurung siap dalam RM60..kain cotton dalam rm30 (4 m)...itulah harga yang nekcik dapat ketika membeli..mungkin beli tak banyak tak dapatlah harga borong....

Bagi mereka yang pergi sendiri..boleh jer pilih hotel yang berdekatan dengan pasar Ben Thanh dan pasar malam..antara hotel peberet orang melayu adalah..
BLESSING 1 HOTEL...
BLESSING 2 SAIGON HOTEL..
SAIGON PINK...
HA MY3..
ELLYSE NGA KHAN BOUTIQUE HOTEL...nekcik dok sini tapi takde orang msia jumpa kat sini..hotel ok
THAN LONG TAN      HOTEL...
WHITE HOTEL
CATS HOTEL...semua hotel ni berhampiran dengan Pasar Ben Thanh dan pasar malam..dan kedai makan HAJAH BASIROH dan yang sewaktu dengannya..Harga bilik pun dalam RM140..RM 100 mengikut rate hotel...sila google ye...
kami dok sini..staff baik baik dan bersih..jauh sikit dari Hjh.Basiroh tapi dekat dengan pasar dan restoran kampong pandan...kurang bising sikit


Add caption



Jangan risau..kedai makan Islam pun berlambak..pilih jer yang seswaii...Nekcik rasa kat AY SYAH tu murah dan sedap..The Serai tu pun ok....harga pun kurang lebih jer..selalu nya kami makan tengah hari dalam RM 150 untuk 7 orang...nanti malam kami beli nasi kosong atau roti canai dan makan dengan lauk bekal..ADABI..nak jimat orang pencen kan..tapi alhamdulilah semua nya berselera....
Tu dia Abang Manis menebar...kih kih..orang Rawang ni..nama Rahman...Kedai Kampong Pandan

ROTI TELOR sedaap  RM 4.80 dengan kari ayam



Antara pemandangan Pasar Ben Thanh..keadaan agak sempit dan melemaskan..he..he dan bersebelahan pulak dengan kedai makan mereka....hu..hu

Nekcik banyak membeli di kedai kedai Islam di kawasan Hajah Basiroh..antaranya Kedai Jamilah..kedai Linda..dan yang berdekatan situ...banyak kedai orang Islam..nekcik rasa harganya oklah jugak dari nak bersesak dalam pasar!!



                            Ini di kedai LINDA..nekcik beli telekong Lycra..3 helai RM100
Tuan punya kedai LINDA....bersebelahan restoran Serai
Kain lace sepasang RM180 siap jahit..siap dalam masa 24 jam hantar terus ke bilik..( bukan baju  nekcik TU ye! ) upah jubah yang simple Rm50..murah ke..nekcik pun dah lama tak mengupah baju...so sesiapa yang nak beli kain buat baju..tempah siap kat sana...cepat dan murah..pergi jangan bawak  baju bebanyak ye

Stok bekalan kami walau ke  mana 
Tengok tu siap bersalad bersambal dan berhidang atas katil you!!!
                              Alhamdulilah sedaap

ADIK dengan BFF..Tokngah berselera menyuap nasi
Pokcik pokcik pencen kekenyangan


                        Sarapan pagi...maggi dengan pisang!!


Pokcik dan mokcik pencen naik bas pergi China Town..tengok bersih jer ada tong sampah dalam bas
Tong sampah ada..air minum pun ada...

Toilet awam kat taman..preee tapi bersih..cuma jangan lupa bawak botol,kosong!!!


                       Jualan buah buahan di sepanjang jalan ada...
Okaylah nekcik rasa cukuplah cerita tang HCM ni ye...sekarang senang boleh google jer..sambil baca blog kengkawan...untuk dapatkan info..nekcik rasa kalau nak murah belanja ..pergi jer sendiri....ok jer kat sana...dok kat area hajah Basiroh tu..senang takyah jalan jauh.,.syopink..makan senang dekat...Overallnya pakej kami ni hanya berjumlah lebih kurang RM800 seorang..selama 6malam 7hari termasuk hotel ..makan taxi airport...tiket AA (RM 220 dgn makan) dan Mekong River dan lain lain...TIDAK TERMASUK NYOPINK YE!!!
 So setakat ini sahajalah cerita kembara HCM kami dan Nekcik akan terbang lagi membuat liputan berita dari negara lain pula hujung minggu ini...insyallah.. doakan keselamatan Nekcik dan ahli rombongan..hanya kami berempat kali ini...till then...stay tuned...tq for reading.........muaahs


5 Dec 2014

MASJID HIJAU HO CHIN MINH

Asalam semua..kali ini kita jalan jalan sekitar bandar Ho Chin Minh ni...Sebenarnya kami geng POP ni bukanlah nak syopink sakkan...orang pencen kan..so kami cuti ni nak bersantai santai jer..sambil tengok tengok kehidupan orang Vietnam nii...Memang mudah nak tergoda untuk mnyopink..sana sini panggilan kakak dan abaaaang..mengalahkan kat Malaysia...hati hati lah yang bawak cik abang tu ye..nanti habislah kena pegang lengan..ha..ha..


Kali ini nekcik bersama geng ke Masjid Hijau di District 1...kebetulan hari Jumaat..so dapatlah kami sama sama bersembahyang Jumaat bersama rakyat tempatan dan orang luar
Jauh jugak Masjid ini dari hotel kami..hampir setengah jam jugaklah kami menapak baru sampai...elok kami sampai di perkarangan masjid..kami di sambut oleh bilal masjid yang pernah Tokpokcu jumpa  5 tahun lepas semasa berkunjung ke sini bersama Cikmat dan Ayahjid..Dia boleh berbahasa melayu dan sangat gembira dapat bertemu semula...

Inilah kawan lama Tokpokcu..peramah...keturunan melayu champa
Inilah Masjid Hijau..tak taulah apa nama sebenarnya...cantik kan
Asalnya sekolah ni agaknya
Selesai solat Jumaat..alhamdulilah ramai..yang istimewanya tu..khutbah di bacakan dalam bahasa melayu....sehingga menitiklah air mata.....touchingnya you!! selesai khutbah melayu baharulah dibacakan dalam bahasa Vietnam..masyaallah
Adalah dalam 20 orang jemaah wanita lokal dan warga asing bersolat...Alhamdulilah selesai solat dan syukur dapat merasa berada di rumah Allah yang jauh dari kampong halaman ..yang berbeza budaya tapi menganuti ugama yang sama...
Ke mana lagi kita ye...alolo perut sudah keroncong..so jom jalan jalan cari makan...Tokpokcu cari kedai briyani Taj Mahal yang mereka pernah pergi dulu..tapi gps Tokpokcu takleh pakai..memory out!! So sambil jalan jalan cari ..terjumpalah kedai makan ni...apa ke nama tak ingat pulak...tapi memang kedai briyani lah jugak.. maka kami pun masuklah ...sambil mengoder..briyani kambeng dan ayam...memang sedap..menepati citarasa tekak nekcik...

Nyampaah kan..asyiik asyiik gambo kapel ni lah jer kan..he..he..hari ini hari anivesari kami ke 31..so berkendurilah kami di rantauan..kunun...dun wori geng..hari ni makan tak masuk bil...Tekong belanja...alhamdulilah
Tahun ni Tokpokcu tak belikan lobster..cuma bagi kambeng ngan ayam..whateverlah..janji bahagia kan!!!
Ahli POP


Baju merah tu pembantu khas warga emas....siap sedia untuk berkhidmat...Maknor tu pun macam mak dia jugak..sejak dalam pantang lagi dia yang jaga Adik..so Adik kenalah jaga dia pulak...
Sambil tu jom kita tengok makanan vietnam nii...ni namanya Popia Vietnam...halal ye sebab nekcik beli depan masjid dengan si Rofiah..siap bagi kad ..pembekal kuih muih halal...
Nilah roper dalamnya....hu hu..daun bunga ke daun apa ke..tak tahu nekcik daun daunya...memang tak minat langsung..beli saja nak tau apa rasanya..tapi Tokpokcu makan jer dedaun tu..atas daun tu ada mee hoon kosong jer..ada daun kucai ada udang..daun kuchai mentah kau!! 

Pembungkus tu rice paper...macam kulit popia gitu...




Aduhaiii..meleleh air lior tengok mendealah ni...BURASAK uols...makanan kegemaran keturunan nekcik..kalaulah anak cucu nekcik nampak nii..memang berebut rebut nak makan nii...siapa belajar dari siapa ye..orang vietnam belajar dengan orang bugis ke atau orang bugis pergi vietnam belajar ikat burasak...dalam dia tak taulah apa dia..sebab yang jual ni semua nya bukan Islam..takut nekcik nak menanyanya..nanti dipaksa beli..nayaa weii!!

Yang ini nekcik beli dengan Ropiah tu..dia pun panggil pulut dakap..keturunan kelantan kot..cantik sungguh dakapannya...tapi intinya bukanlah pisang..macam kelapa gitu..ni pun tak menepati citarasa ..

Inilah rupa pulut dakap vietnam ni..
Ok nanti kita sambung lagi..insyaallah






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...