MY FISHES...please feed us..we are hungry..thank you..muaah....just click in the water to feed!!!

bunga

13 Mar 2015

DIY LONGHOUZ

Asalam kengkawan...tahun ni nampak gayanya entri nekcik tak banyak cerita travel..tekong POP takde budget jalan jalan sakkan tahun 2015 ini...sebabnya si puteri bongsu ni kena periksa PT3 tahun ni..so banyaklah kelas tambahan dan tak boleh ponteng ponteng!! keduanya duit  jenjalan dah dijadikan batu...ketiganya budget jenjalan dah  digunakan untuk buat pagar batu (bukan pagar rumah ye..nanti cerita lain masa ok)  he..he

So kali ini boleh tak kalau nekcik buat entry pasal DIY Tokpokcu ...Nekcik risau jugak takut pulak nanti kata nak menunjuk nunjuk..jadi riak pulak kan! tapi nekcik rasa setelah sekian lama berblogging ni nekcik dapat rasakan keluhuran hati rakan rakan di sini..so nekcik rasa bolehlah share sedikit ilmu ilmu DIY Tokpokcu..mana tau mungkin ada sorang dua yang berminat DIY  ni..boleh jimat banyak wooo!!

Mana nak mula ye....segan pulak..sebenarnya taklah gah sangat pun projek Tokpokcu ni..tapi nekcik ingin kongsi kesyukuran atas rezeki Allah ini bersama sahabat di sini..sesuatu yang memang tak terfikir oleh kami..rupanya Allah bagi lambat sikit kerana sesungguhnya Dia amat memahami...

Mungkin kawan kawan dah biasa tengok gambar yang selalu nekcik upload untuk entri nekcik..kaum kerabat nekcik yang ramai dan suka berkumpul ramai ramai..bukan baru ni..memang sejak nekcik nikah rumah kami memang selalu dikunjungi kaum keluarga..yang nak kawen ..yang nak belajar...alhamdulilah kami gembira dengan kehadiran tetamu...nekcik ingat sesangat pesan arwah bapak selepas nikah...tetamu yang datang mesti dilayan sebaik mungkin walaupun tengah malam...hidangkan apa yang ada...nekcik yakin sangat bahawa tetamu itu membawa rezeki..

Lari tajuklah pulok...rumah asal nekcik ni memang sempit..bayangkanlah 35 kaki panjang x 10 kaki lebar..bilik 2 di atas..lebih kurang separuh rumah teres gitu..tapi dinding attached dengan rumah jiran..takde tanah di belakang...Allah kasihan tengok anak cucu nekcik bersempit sempit agaknya.maka Allah rezekikan rumah sebelah..so luaslah sikit..itupun setelah 15 tahun kemudian..alhamdulilah...lega dan selesalah untuk anak cucu dan rakan taulan berkumpul...syukur ya Allah...Nekcik cukup gembira kerana memang kami berharap inilah persinggahan terakhir kami..tak pikir nak buat rumah lain dah..

Sesungguhnya Allah Maha Pemurah..tanpa disangka tuan rumah belakang pulak beritahu nak jual rumahnya...Nekcik teringat ada sekali tu..azian cakap rumah belakang tu tak nak jual ke..sempit lah nak  makan reramai..nekcik kata kat dia..doalah dia nak jual boleh kita beli..rupanya lebih kurang 3 bulan kemudian..nekcik daptlah memiliki rumah tu..syukur alhamdulilah..masin mulut kau ziyan (yan yanjournal lah tu) itulah rezeki Allah..niat nekcik satu jer..biarlah anak cucu nekcik selesa makan reramai...nekcik juallah satu satunya rumah nekcik di kepong untuk digantikan dengan yang ini..seterusnya langsailah hutang perumahan nekcik..alhamdulilah..

Gitulah ceritanya.....so dapatlah nekcik ruang makan seluas 10 kaki x35 kaki..alhamdulilah..suka sangat..lapang nak meraikan tetamu...oleh kerana rumah ni attached maka kami hanya perlu pecahkan dinding dapor jer dah boleh terus masuk ke rumah belakang..kerja kerja kasar kami upah abang Tokpokcu..bersama 2 pekerjanya..alhamdulilah 2 bulan siap..selebihnya bahagian dalam memang Tokpokcu DIY 100 %..



Inilah rupa rumah nekcik tahun 1988 dulu..tapi itu pun dah di tambah seluas 10 x 12 kaki..bahagian dinding kayu tu..setelah 5 tahun kami nikah..dapatlah ruang tamu..tengok tu betul betul tepi longkang besar..tepi tu laluan orang untuk rumah belakang belakang tu..Itu bukan kerosi MH370 ye..boeing jugak


Ada yang nak sewa apartment nekcik atas tu..ada 2 bilik 1 hall..Nekcik buat tangga tepi untuk penyewa..boleh lah tampung duit api kan 
Dinding ni jer yang kami pecahkan untuk ke rumah belakang sebelah tu..setelah di sambung  dapatlah nekcik ruang makan yang agak luas..memang nekcik nak buat tempat makan jer di sini....
Tengok tu..kotak kotak kabinet hasil tangkapan ikea..tapi ini ada yang reject punya....so dapatlah harga yang amat murah
Ruang makan ni kami nak ala ala kampung..nak pakai kayu..harga amat mahal..so kami guna vinyl flooring..macam tikar getah yang bercorak papan..hanya gunakan gam jer..senang jer..sapu gam tampal..ewah pandai lah nekcik tu..bengkok jugaklah pinggang Tokpokcu tu nak menyiapkan lantai dan dinding tu...Boleh beli di Houz jalan TAR..selamat dari anai anai dan kurang sejuk wap simen...dinding pun kami gunakan vinyl ni untuk dapatkan efek papan
Ini lah hasil tampalan Tokpokcu...ala ala papan gitu....Meja panjang tu nekcik dapat AS IS BASIS Ikea..dia dah cacat sikit so dapatlah 50% off..dalam rm 450 gitu..so nekcik ambik 2....bolehlah ramai duduk makan sekali kan...meja ni boleh extend lagi tu untuk tambah 4 orang lagi...Rumah ni dah macam show room ikea AS IS BASIS...nak jimat kan


Ingat tak rumah dulu dulu..ini lah tingkap yang selalu digunakan..tapi yang ini untuk pintu..tu yang panjang..kalau tempah kat kedai harga nya rm350 sekeping...nak jadi rezeki kami dapat kat kedai kayu secondhand di Sentul..nak tau berapa sekeping..ha..ha..Rm50 hengget jer..masih dalam keadaan elok lagi....6 KEPING X 50..rm300..banyak jimat tu kan...tepi tingkap tu laluan orang..motor..so kenalah pasang kekisi..kalau idak senang orang nak lompat masuk

Nekcik buat dapur dan singki  jugak di sini..senang kalau dah ramai..semua boleh guna...tu dapur induction nekcik dan tokpokcu dapat kat Cash Converter  ( yang jual barang secondhand tu )..tak jugak second hand pasal kadang kadang ada yang masih dalam kotak lagi..kalau kat luar dalam rm2k ni..tapi kat sini harganya rm399...tengok tu beza dia...Pintu kayu kabinet tu pun kami dapat kat ikea...sekeping dalam rm12...sebab dicontinue sale so memang dalam kotak lagi...kalau harga biasa dalam rm200 sekeping..mahal kan..laci laci tu pun semua kami kutip kat ikea..as is basis jer...
Nekcik dan dapur tak boleh dipisahkan..ha..ha

para para kayu ala ala kampong..masih tak siap sepenuhnya pun lagi
Ni nekcik punya peberet spot..dinding tu tampal dengan gambar pokok...bagi ceria sikit...sofa tu pun dari as is basis..70 % display item...kalau bukak tu boleh jadi katil queen!! so takde masaalah bila sedara nekcik nak tidor..bangku pangkin tu pun reject punya..harga pun dalam seratus lebih...nekcik beli 3 ..2 untuk meja makan...kes nak jimat beli kerusi....kerusi paling murah pun rm80 sebijik..kalau 20 bijik..hu..hu....so pakai bangku ni separuh..yang lain tu guna kerusi lama...siling tu nekcik ingat nak pasang wall paper awan..tapi mahal..so biarlah dulu...
Tengoklah gelagat Tokpokcu bertukang ..kerahan tenaga...yang 2 tu ada ic ye..bukan PATI



                                             Tokpokcu at work...Cikmat supervised

Dekat 6 bulan jugaklah baru nak siap ..iyalah Tokpokcu buat sorang sorang...itupun bukan 100%..banyak lagi yang nak kena buat..tapi kalau siap semua nanti Tokpokcu tak tau nak buat apa pulak kan..tapi syukurlah akhirnya hampir siap lah jugak Longhouz ini...
Kalau dulu nak makan kena Q..sekarang alhamdulilah boleh lah makan sekali reramai..lagi meriah..tapi hari hari biasa kalau takde tetamu..nekcik makan di sini jer...jauh nak ke belakang tu!!
Tengok tu cucu nekcik ni..mentang mentang meja tu panjang siap nak lena lak!!
Kunun kunun bukak tingkap nampak hutan gunung Ledang..alami dan kekampongan lah sangat  gitu...iyalah hilang jugak rasa rindu kat kampong
 Nekcik sangat sangat bersyukur atas rezeki ini..ada tempat untuk berteduh..walau pun tak sebesar mana ..namun yang istimewanya itu pasal rumah ini penuh dengan sentuhan peribadi Tokpokcu ..walaupun sudah hampir 32 tahun.'.Taj Mahal' nekcik ni masih belum 100% siap....baiti jannati..penuh dengan nilai sentimentalnya
Akhir kalam nekcik pohon ampun andai entri ni tak menyenangkan..anggaplah sebagai tatapan..kerana mungkin dapat beri semangat untuk mencuba DIY ini sebagai hobi..memang seronok dan tak merugikan...nekcik pun suka tengok rumah orang atau hotel untuk mencari idea untuk dicetakrompak...
so pada sahabat nekcik di sini..andai ada yang sudi..jemputlah singgah ke teratak 66 ni..insyaallah boleh lah kita minum kopi..kalau nak special sikit kenalah bagi tau awal..insyaallah..nekcik suka masak untuk tetamu nekcik...kita berkongsilah rezeki yang Allah bagi...semuga dapat menampung kekurangan diri..insyaallah


6 Mar 2015

DULU ...KINI..DAN SELAMANYA

Tetibe nak buat entry pasal   makanan ini...semua kenal lah kan..NESTOM orang dulu dulu panggil...Meh nekcik nak citer sikit   NESTUM ni memang makanan kegemaran nekcik dari kanak hingga ke tue ni,,,tak pandai jemu..tercium bau jer..terus jadi lapar
Arwah mak kata kecik kecik nekcik tak suka makan nasi..omputih celup lah kan..so bagi makan nestom ni...memang laju jer makan..sampailah dah remaja pun arwah bapak akan sentiasa beli Nestum bila belanja barang dapur..memang jarang putus...kekadang sampai 2 tin sekali beli untuk sebulan..iyalah baby tua kan..makan bukannya cayo cayo...bancuhannya macam nak buat jemput jemput gitu..lepas tu semangkok besar  pulak..iyalah sehinnga kenyang!! Nekcik rasa kalau seminggu tu dalam 2 atau 3 hari jer nekcik makan nasi..selebihnya..makanlah kuih kuih dan NESTOM serta air milo...kenyang weiii...sebab tu arwah emak kata..dia tak risau kalu nekcik tumpang rumah orang..dia akan bekalkan nestum bertin tin!! 
Bila nekcik belajar kat Ipoh..bila balik cuti jer..arwah bapak akan pergi kedai beli Nestom..towkay kedai tu taulah "baby " bapak dah balik!! he..he
Masa mengandung pun camtu jugak..lunch nekcik suka makan 4 ketul donat...nanti bila lapar bancuh Nestum..alhamdulilah sihat jer..baby nekcik semua 3 kilos...nasi tu makan lah jugak..tapi taklah sampai 2 atau 3 kali sehari!! sehinggalah kini..ada roti ke ..kuih muih pon cukup kenyang...
Nekcik selalu usik Tokpokcu..kalau perang..nekcik lari bawak nestum jer..dia kena bawak beras dengan sardin!!! 
Nekcik cuba jugak belajar makan oats ke..cornflakes ke..tapi tak lalu  pulak..Nestum jugak tetap di hati...power betul abang Tom nii

Beli yang dalam tin mahei so beli refill jer..murah sikit!!!

Tu diaa ..bancuhan Nestom ...setengah mangkok air teh...dan masukkan nestum sehingga boleh di buat bebola ..boleh ditambah dengan 2 sudu susu pekat manis..masyaallah yummylicious sedapnya...
amat seswai untuk kanak kanak tue!!!!
selamat mencuba!!

18 Feb 2015

BIRTHDAYS


Assalamualaikum geng blogger yang amat nekcik sayangi...kali ini nekcik kongsikan cerita family gathering nekcik ..bukan jalan jalan ye...kali ini gathering kecik kecik jer..tak dihebah hebohkan...lagi pun di rancang last minute..so saper yang available jerlah ye...kalau nak panggil semua ..memang kena ambil catering lah sebab tak mampu den nak masak untuk seratus lebih kaum kerabat sekitar KL ni...
Yang sebenarnya ..hari Ahad lepas tu 15 Feb tu hari lahir Tokpokcu yang ke 63...Syukur alhamdulilah..doa nekcik semuga Allah panjangkan usianya dalam keberkatan dan di rahmati Allah...disihatkan tubuh badan serta  bahagia di dunia dan akhirat..amiiin
Sempena itu..nekcik rasa kalau makan di luar pun belanja pun  mahal..tambah tambah sibuk dengan hari valentine sana sini...kalau masak di rumah puas hati....ramai yang makan dan boleh makan berkali kali serta dapat mengeratkan siratulrahim keluarga....lagipun nekcik suka sangat tengok ahli keluarga kami dok makan sambil sembang sembang santai... ada 3 orang yang besday bulan februari ni..so kami raikan sesama..tapi 2 minggu lepas dah sambut besday chef koya kat rumah yan.yanjournal..takpelah..yang pentingnya dapat makan beramai ramai kaann
So sedari lepas subuh lagi nekcik dah turun padang..aduhai assistant ramai lak takder..kecuali si puteri bungsu serta besday boy!!
Bergelutlah nekcik di dapor ...besday boy ke pasar menjaring kepala ikan untuk dibuat asam pedas atas permintaan ramai!..Menu nekcik yang sempat disiapkan.....sup tulang...labu masak lemak..paceri terung...rendang ayam..laksa kimchii..pulut kuning...puding sagu ...rotiiiiii
..wow terrer jugak nekcik kan!!.bersilat sensorang di dapor untuk menu makan malam nanti..kih..kih
Alhamdulilah..niat untuk kenyangkan perut keluarga... 30 orang semua tu..bersemangat!!!
So jom kita raikan besday Tokpokcu..Paman Mie..serta Chef kami..chef Koya....


Eh potong kek sesorang lak dia...tak ajak yang 2 lagi tu ke...aduhaii suka Tokpokcu dapat kek yang anak dara kecik dia buat...

Muaahs Tokpokcu..semuga hari hari yang mendatang akan sentiasa di rahmati dan diberkati Allah serta  kasih sayang kita sentiasa manis..  semanis kek stroberi sehingga akhir hayat..amiin
Anak cucu yang hampir 2 tahun tidak ditemui di alam nyata!!! Thanks for coming Angah and family

Antara tetamu yang tiba awal..alhamdulilah..sebelum malam..so hitea lah jadinya ye...

Tengoklah anak cucu nekcik ni...bila tentang makan memang meriah..kena pasang traffic light!!


Baik baik jer semua sebab masing masing sudah kekenyangan

Dengan penuh konsentrasi menghayati makanan

Alhamdulilah semuga Allah murahkan rezeki untuk sama sama kami kongsi lagi..amiin

The three stoodges ..BFF..Tokngah..Cikeni..and Chef Koya

Atas permintaan ramai..besday boy masak asam pedas ikan..kepala dengan badan sekali ye..seperiok besar tu
Siakap goreng halia...air tangan Tokpokcu juga


          Labu masak lemak..my peberet..sendili masak maa

Sup tulang...
Pulut kuning..tak sempat nak dihiasi...


Strawberry Bakewell Cake..air tangan Cik Eni...terimakasih sifu Dr.Ina dari myinaharali.blogspot.com kerana berkongsi resipi kek yang diminati ramai...liciin doc!!..lepas ni ramai yang kena check gula doc!!
Eee suka Paman dapat hadiah besday..selamat bertambah usia ye..semuga sentiasa dirahmati dan diberkati Allah di dunia dan akhirat bersama insan insan kesayangan..amiin

 jommmm



Anak anakku yang ceria bila dapat makan..alhamdulilah
Tengok tu menyeringai semua gigi!!!

2 minggu lepas besday family chef kami..chef koya...ni pun tak dirancang tetapi oleh kerana sikecik ni dah janji ngan kakya dia nak buatkan besday cake..maka terjadilah satu majlis kecil kecilan ..last minute nekcik masakkan pulut kuning serta couscous kambing untuk di makan bersama di rumah blogger yan yanjournal..he..he..tenkiu Ziyaan ...tetap meriah walau tak di rancang kaaan...

Macam potluck lah pulak...ada cucur bilis...ziyan buat tau..sedaap ...ada nasi lemak ayam..coucous dan pulut kuning...syukur alhamdulilah..tetap meriah kan Koya

Bersama penaja  kek besday ....Kek Buah Berkeju...lagi berkrim!!!

Pulut kuning berlapis daging
Couscous bersama kambing panggang
Alahaii kenapa pulak tuan rumah menyorok..malu ke..takpelah.. camtu kami  balik jer ye..hi..hii
Sebenarnya bukanlah iya iya sangat nak menyambut besday..tetapi tujuan utama nya untuk makan bersama serta mengikat hati hati kami agar sentiasa sayang menyayangi..tiada rasa dengki..tiada iri hati antara satu sama lain...insyaallah...no food no fun..hu ha...

9 Feb 2015

ZIARAH DAN JALAN JALAN TANJUNG PELEPAS

Salam semua...untuk kali ini jom ikut nekcik kembara ke selatan tanah air ..dokek jer..tak perlu terbang tinggi ye...mesti ramai dah dengar Pelabuhan Tanjung Pelepas (PTP) di negeri Johor yang nuun di hujung semenanjung tanah air...negeri kelahiran nekcik tuu..letaknya pun taklah berapa jauh dari kampong nekcik Pontian..setiap kali raya memang nekcik akan ke sini..kerana abang nekcik tinggal situ.....
Kali ini nekcik balik kerana menziarah abang yang tak sihat sejak beberapa minggu lalu...Abang nekcik ni dah umur 77 tahun..dan penglihatannya dah hampir 5 tahun tak berapa terang..mata sebelah selepas di bedah langsung tak nampak..so dia hanya menggunakan mata yang sebelah yang jugak amat kabur ..memang sedih kerana pergerakannya amat terbatas..namun dia gigih ke surau dengan bantuan kakak ipar....
Baru baru ini dia setuju untuk menjalani pembedahan mata yang sebelah itu untuk membaiki penglihatannya dan alhamdulilah pembedahannya berjaya walaupun hanya sebelah mata..dia amat gembira kerana senang nak mengaji katanya..kami jugak amat gembira bercampur terharu..kerana sudah 5 tahun dia tak dapat melihat wajah wajah kami dengan jelas...oleh kerana semua abang abang nekcik ada di sini..maka kami berombonganlah ke Johor untuk menziarahinya...seperti biasa rombongan diketuai oleh Tokpokcu..ahli rombongan nekcik kali ini juga terdiri dari warga emas Tokngah dan Tokyayi..serta cik bungsu...Maka selepas solat jumaat kami bergeraklah menghala ke Pelabuhan Tanjung Pelepas..bersebelahan dengan kampong abang...
..Jom nekcik kongsikan cerita abang nekcik ni..dia bukanlah abang kandung nekcik sebenarnya..dia adalah anak yatim piatu yang dipelihara dari umur 8 tahun oleh keluarga kami..tetapi kami semua amat menyayanginya ..alhamdulilah Allah murahkan rezeki dia sehingga dapatlah menjadi gurubesar sekolah rendah..seperti yang di inginkan oleh arwah ibu beliau...nekciklah paling manja dengannya ..iyalah adik perempuan sorang..segala kemahuan nekcik semua dituruti..maka berlambaklah patung mainan dan set pinggan mangkok nekcik waktu kecik kecik dulu!!!


Yang kiri tulah Pakndak...alhamdulilah sihat dan ceria bila tengok adik adik datang..syukur alhamdulilah..Allah berikan kembali penglihatannya....senanglah dia nak mengaji dan jalan jalan ke suraunya

Syukurlah kami masih dapat makan bercerita dan..bergurau bersama..itulah salah satu nikmat kurniaan Allah di samping rezeki yang lumayan

Tengok tu..sayangnya Tokngah kat abang dia..siap kupaskan ketam untuk si abang!!! Kasih sayang hingga ke syurga..insyaallah
Jom tengok hidangan kami selama 1malam 2 hari di sini..
.

ketam fresh dari laut!!
Uols tau tak apa nama dia ni...ini namanya gong gong sejenis siput yang sangat sedap..tak perlu guna tukul untuk keluarkan isinya...hanya perlu sebatang lidi untuk cungkil keluar...


 ini pulak macam otak otak ikan..isi ikan di campurkan sedikit daun..dijadikan paste..boleh di bakar atau kukus..sedaap



Inilah rupa isinya..kakak ipar nekcik panggil pepes ...sedap sangat..



Ini pulak kuih lopis pulut..susah nak dapat kuih ori di KL...di sini pulut mentah dibungkus dalam bentuk tiga segi..disusun 5 keping lalu diikat dan direbus selama 3 jam..pulutnya jadi padat..bubuh air gula melaka..aduuuh sedap


Ini satu lagi makanan  kegemaran nekcik..putu piring kuning...hanya ada di Johor jer...yang ini ada rasa kunyit..rasa halba..wangi baunya....inti gula melakanya pulak banyak.....hilang gian
Oleh kerana rumah abang ni memang berhampiran laut..memang gembira sungguh kami dapat ke jeti..menunggu bot nelayan naik..seronok..tengok ikan ikan fresh dari laut..macam macam jenis ..ada yang tak pernah jumpa pon..Memang ceria Tokpokcu dapat milih segala ikan ..segala siput!!
Add caption



Ada berani nak makan ....ni namanya kerapu rimau!!!


Ini pulak lokan..sedap di rebus atau bakar atau masak kari (buang kulit kalau nak buat kari ye!)

Menangkap ikan merupakan mata pencarian penduduk di sini....banyak tangkapan mewah lah rezeki..tapi sikitlah sekiranya sebaliknya atau waktu musim ribut.....gigih sungguh mereka untuk menyara hidup keluarga...Nekcik dibesarkan selama 6 tahun diperkampungan nelayan Tanjung Pelepas sebelum dijadikan pelabuhan..dan masih ingat susahnya mereka apabila musim ribut dan tak dapat ke laut!! sehingga ada yang tak mampu nak beli susu anak!!.arwah bapak memang selalu beli barang lebih..senang sekiranya ada yang memerlukan!! Selama 16 tahun arwah bapak bertugas di sini ..mendidik anak bangsa dengan penuh kesabaran

Jom ke pasar

Nekcik nak jual minyak gamat  lepas nii

Rugi pulak tak posing..kat ala ala marina ni kan..seterusnya layan jerlah rakaman keindahan ciptaan Allah ini..mendamaikan..subhanallah

macam nak  tumpang naik bot..pergi tangkap ikan sembilang


Add caption

Ada 2 restoren besar di sini..nekcik tak boleh komen sebab tak masuk...ada yang teringin..cecubalah



suka tengok bot bot nelayan 

Add caption

So sesiapa yang teringin untuk melihat pokok bakau..kehidupan laut atau nak membeli ikan segar sila lah ke mari..google google lah ye!!




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...