bunga

9 Jul 2017

KEHILANGAN...............

Assalamualaikum kawan kawan blogger nekcik...belum sempat nak ucap Ramadhan Karem dah nak ucap Salam Idil Fitri lah pulak ye..menunjukkan betapa lamanya nekcik dalam pertapaan!! Eloklah Di kesempatan ini nekcik memohon ampun dan maaf dari sahabat semua atas segala kekasaran sepanjang kita bersahabat di alam maya dan ada jua hingga ke alam nyata.. waktu ini ramai yang sudah pulang dari kampong halaman ..dan kembali menjalani kehidupan biasa...syukur semuanya selamat..syukur kerana dipertemukan dengan insan insan kesayangan..sepupu sepapat dan kaum kerabat yang ada setengahnya hanya dapat bertemu setahun sekali....kalau tak ada hari raya ini memang susah nak jumpa saudara mara yang tinggal di kampong atau yang mencari rezeki di perantauan....lagi lagi bagi nekcik yang sudah tidak punya ibu bapa kandung dan juga ibu bapa mertua...kami dah jarang pulang melainkan ada urusan penting...tambahan ramai abang abang dah behijrah ke Selangor ni    ....seperti selalu sejak sejak 2 atau 3 tahun ni memang nekcik beraya di Setapak Jaya..hari raya kedua barulah nekcik pulang ke kampong halaman ..di Johor ye....bukan kampong yang sinuun tu ..tapi tahun ini..perjalanan balik kampong Johor mengambil masa 9 jam!!!..rasa mcm nak balik kampong seberang jer ..kih kih kunun kunun
Di sini nekcik ingin kongsikan suatu cerita sedih sepanjang Ramadhan hinggalah ke hari raya..ketika umat islam sedang bergembira menyambut malam malam terakhir ramadhan serta bersedia menyambut kedatangan Syawal..nekcik sedih yang amat kerana kehilangan jiran..pengasuh dan kakak angkat serta teman kembara nekcik ni..Mungkin ramai yang perasan  kerana banyak tempat kami selalu kembara bersama...dan selalu ada dalam gambar gambar kembara nekcik...yang mana terakhirnya adalah ke Ho Chin Minh ..Iya dia adalah Allahyarhamah Fatimah Osman..lebih dikenali dengan panggilan Kak Nor..
Walaupun dia hanya seorang jiran dan tiada hubungan keluarga namun kasih sayang kami seperti kakak dan adik..Dialah tempat nekcik bercerita..bergurau senda dan mengadu susah senang serta meminta nasihat..nekcik boleh jer masuk ke rumahnya bila bila..boleh jer makan dan minum..bukan setahun dua ini malahan sudah 30 tahun kami bagaikan keluarga..2 orang anak nekcik dijaga sewaktu nekcik masih bekerja dulu..malahan mereka dah biasa memanggil emak walaupun dah dewasa..meminta di masak itu dan ini..
Arwah memang kurang sihat sejak setahun ini..ada kencing manis..darah tinggi serta kerosakkan buah pinggang..dan sementara menanti proses untuk dialysis..kesihatan semakin lemah..kaki bengkak..mata kurang jelas...lebih kurang 3 bulan terakhir memang banyak masa nekcik bersama dia..melayan dia bersembang,,pujuk dia makan...andai dulu kalau nekcik tak jenguk muka sehari dua..dia akan datang carik..mintak buatkan kopi atau teh..minum sama...tak kira lah siang atau malam...kalau lapar dia ajak kami keluar cari makan sedap sedap katanya..kami ikutkan sahaja..pusing pusing tengok lampu walaupun kena pimpin sebab kakinya sakit..nekcik pun janji akan temankan dia nanti bila kena dialysis...ada masa dia marah nekcik kalau ada benda yang dia tak berkenan..tapi nekcik tak ambil hati pun..nekcik lagi risau kalau dia yang kecik hati...begitulah eratnya kasih sayang kami...suka sangat kalau dapat ikut kami berkembara..alhamdulilah banyak tempat kami bawak dia kembara bersama..Dia kata dia nak ikut kalau nekcik pergi korea bila dia dah sihat..namun takdir Allah mengatasi segalanya..Dia dijemput kembali oleh PenciptaNya pada malam Nuzul Quran 11Jun 2017 setelah seminggu tidak sedarkan diri..Inalilahiwainailaihirajiuun...memang terkedunya perasaan ini...terasa awalnya dia pergi..61 tahun tapi itulah ketentuan Illahi...hanya doa dan alfatihah yang mampu dikrimkan sebagai tanda kasih dan sayang..semuga rohnya tenang dengan limpahan kasih sayang Allah di sana..amin amin..
Walaupun kami tidak sebumbung ketiadaannya amat terasa..tiada lagi dia untuk mendengar bebelan nekcik..rasanya belum puas nekcik melayani dia...tapi itulah kehendakNya...maka terimalah dengan redha..walaupun hati sedih kerinduan...Al fatihah..ya MATI itu PASTI..Hidup lawannya Mati..semuga kita semua mati dalam iman..amin.amin...
inalilahiwainailaihirajiuun





kembara Shenzen..window of the world
The Peak Hong Kong
Hong Kong..ahli kembara orang pencen
Hong Kong.....
PARTNER KEMBARA MOKCIK PENCENG
Yang sebelah tu jiran nekcik jugak..Pakcik Mat..dan dah macam keluarga juga....
kami jalan sesama..dok makan sesama..tiada merungut..semua happy ikut rombongan Tokpokcu ke mana jua..





Kembara terakhir bersama arwah ke Ho Chin Minh...19 Nov.2014


our last journey together..semuga bertemu kembali di jannah nanti..insyaallah....


Di awal ramadhan  ini nekcik jugak kehilangan kucing kesayangan kami si Bella..sebelum itu dah 2 minggu Bella tak balik rumah..suka duduk di padang..tengok tengok bella balik dengan kaki patah..kurus tak terurus..mungkin Bella kena lenyek semasa orang tolak kereta..bella memang suka tido bawah kereta...inalilahiwainailaihirajiuun...tiada sudah tukang urut kami..Tinggal lah Kiko dengan Omok..
Semua yang ada di dunia ini hanyalah pinjaman dariNya..sampai masa harus dipulangkan....inalilahiwaianilaihirajiuun
Tak dapat nak insert gambar Bella..pc ni meragam ..xleh download



                gambar terakhir Bella..sibuk nak ikut hantar adik          sekolah..oh miss u bella
port paling Bella suka

Tinggal lah 2 bujang lapok!!

tidor berjemaah Omok dengan Kiko


8 comments:

  1. salam aidilfitri Nekcik.. maaf zahir batin..
    semoga semuanya baik2 saja.. mendoakan yang terbaik..

    ReplyDelete
  2. Thank you SYM..lama x bertegur sapa...

    ReplyDelete
  3. Selamat Hari Raya MZB Nekcik... Memang sedih bila kehilangan jiran yang baik yang kadang-kadang lebih rapat dari sedara mara sendiri...

    Tapi misi kembara jangan dilupakan...

    ReplyDelete
  4. Memang x lupa Mie..cuma tahun ni kena kurang kembara sebab dayang kecik nak periksa spm

    ReplyDelete
  5. Sedihnya kan.. sayang nya tak boleh nak ziarah arwah..semoga arwah di tempatkan di tempat yang selayaknya.

    ReplyDelete
  6. amin.memang semakin lama semakin terasa sangat ketiadaan arwah..iyalah rumah dia macam rumah kita..pintu sentiasa terbuka..tak adalah nak kena ketuk ketuk dulu
    yang sayunya tu di hari pengkebumiannya tu ramai anak anak jagaan dia datang..iya lah baya baya efi tu..siap hantar ke ke kubur..itulah rezeki dia...penyayang kat anak anak yang dijaganya

    ReplyDelete
  7. salam aildil fitri nekcik dari kejauhan...
    salam takziah juga.dari dia kita datang kepada dia kita kembali. semoga pengakhirannanya baik2 utk kita semua

    ReplyDelete
  8. salam idil fitri ..maaf salah dan silap nekcik ye Nieda..iya semuga kita sentisa di dalam rahmat Allah hingga ke penghujung dunia..amin amin

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...