bunga

3 Jul 2014

IKAN MASAK HALIA

Assalamualaikum dan salam ramadhan kengkawan semua...nekcik iringi doa agar kita semua dikurniakan kesihatan yang baik dari segi rohani dan jasmani untuk merebut segala peluang yang Allah sediakan untuk hambaNya di bulan yang mulia ini...insyaallah..Dah 5 hari kita berpuasa kan..alhamdulilah...
Dah sinoniim dengan ramadhan..seolah olah pesta makan makan jadinya..bukan untuk menjadikan kita lebih insaf ..dan menghayati kesusahan mereka yang susah..alhamdulilah sehingga kini masih bertahan lagi untuk tidak menziarahi bazar ramadhan.......lagi pun dah pencen ni banyak masa untuk memasak....jadi nekcik masak jerlah ..seperti hari biasa...iyalah tu kan..harii biasa pun jjcm!!
Nekcik dan Tokpokcu seronok bila Ramadhan ni...sebab waktu inilah kami dapat makan berjemaah ...hari  hari lain selalunya tak semua ada  di rumah...jadi untuk meraikan anak anak di bulan ramadhan ini..bergilir gilirlah nekcik dan tokpokcu memasak..kamii semua hanya berbuka nasi macam biasa..tak perlu kuih muih..air pun teh o panas dengan soya sejuk..Tang lauk tu..ada ikan dan sayur..cukup dah..
Jom hari nii nekcik share resipi mudah...all in..mudah mudah jer...IKAN MASAK HALIA..tapi hari ni Tokpokcu yang masak...he..he

1 ekor ikan..ikan kembung...kerapu..bawal  ikan bukan tudung ye..di gaul garam dan kunyit..dan greng ..jangan terlalu gareng
2 inci halia..di mayang
1 biji bawang besar  di hiris
carrot..timun..tmato
air asam jawa..
sos plum..kalau suka

Tumis semua halia..bawang hingga wangi
Masukkan air asam jawa dan sedikit garam
Masukkan ikan
Masukkan semua acessories sesuka hati...carrot..tomato
biarkan hingga mendidih..angkat dan hidang....
sonang jer kan..ada ikan..ada sayur
nak menu sayur boleh jer goreng kangkung kan..
Jangan masak berjenis..jenis..nanti banyak pinggan mangkuk nak basuh..ha..haaaA

Inilah ikan masak halia yang disediakan oleh Tokpokcu untuk ahli keluarga berbuka puasa...senang jer kan...ada ikan ..ada sayur...boleh di makan hingga ke sahur..alhamdulilah...tak payah banyak banyak periok...syukur masih ada makanan yang lazat untuk dinikmati...makanlah sekadarnya...untuk mendapattkan tenaga agar dapat menjalani segala ibadah di bulan yang mulia ini...insyaallah

36 comments:

  1. selamat berpuasa nekcik...
    bila tokpuchu masak nekcik jadi mandur ...hihihi
    rasa dia macam masak asam ke nekcik?

    ReplyDelete
  2. terma kasih Nieda...iyalah ..too many cook spoil the soup..kih..kih..lagipun tookpokcu tak suker orang tolong..oone manshow
    rasa dia mmg masam masam gitew..sempoi jer

    ReplyDelete
  3. Selamat berpuasa...

    Tera gak Tokpokcu masak ye Nekcik... untungla...

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam ramadhan juga untuk Mie sekeluarga....alhamdulilah rezeki Allah..he..he
      Dia mmg suka masak pun

      Delete
  4. salam 6 Ramadah, nekcik
    puasa ni, paling sedap makan makanan yg dimasak oranglain nekcik..hihi. suami ke, anak ke, jiran ke
    saya ni p bazar sebab makan berdua dengan si abdul kecik aja. RM20 dapat makan hingga sahur.lauk, kuih dan air..hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam ramadhan juga untuk Anim sekeluarga semuga dipermudahkn urusan ibadah kita semua..betul tu Anim..llau org masak sedap jer kan...takat 2 mulut mmg senang bli jer..penat masak pun...

      Delete
  5. memang senang masak macam ni
    saya kalau sup ayam bubuh carrot, sawi,
    semua balun..dapat yam n sayur sekali hihi

    selamat berpuasa :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul Ti...senang tak payah masak berkali kali..bluup smuaa kan

      Delete
  6. Buat Nekcik Ramadhan Kareem... mengharap kita semua sihat utk menjalankan ibadah.
    Kalau kakak panggil ini ikan goreng masak asam nekcik. Kami memang suka style ini.
    Tapi ramadhan ni kakak manjang ke bazar ajelah. Senang apa semua ada hihi... sebenarnya malas masak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih kakzakie..aamiin
      arwah mak mmg slalu masak camni...lagi pun tak pedas
      iyalah kakzakie..nekcik mssa kerja camtu jugak..main tunjuk jer

      Delete
  7. TErliur nengok laok ikan tu nekcik... lapor sungguh rasa....saya pon suka gak buat lauk ni...he..he.. mudah kan..so, saya suka ler..anak2 saya pon suka coz x pedas

    ReplyDelete
    Replies
    1. terliorr meleleh ye...xpe boleh jer buat bila bila...sonang itu

      Delete
  8. Replies
    1. terima kasih cik viva...semuga kita dapat merebut peluang yg Allah sediakn...amiin

      Delete
  9. Salam ramadhan nekcik...ringkas dan sedap.Dibulan ramadhan kena tahan nafsu makan sikit sebab nak elakkan pembaziran.

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih Zai...iyalah tu lah nekcik malas nak ke pasar ramadhan...mudah jer tergoda..bli ini satu..itu satu..penuh jari jariah!!!

      Delete
  10. Slaam nekcik, sedap sungguh nampaknya, boleh try one day, selamat berpuasa

    ReplyDelete
  11. salam Zul....terima kasih atas ingatan..kluarga nekcik mmg suka masakan ini..sebsb kami tak kuat pedas...
    habis pedas takat asam pedas jer....
    ok cubalah...ringkas jer

    ReplyDelete
  12. berselera berbuka kalau dapat lauk ni, terima kasih sebab ada resipi sekali tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam ramadhan ummiross....mmg berselera...makan panas panas..lagi lagi ikan fresh...senang jer pun

      Delete
  13. Replies
    1. salam ramadhan nureen...sedap dan takbpedas...mesti ellysya ngan emir boleh maksn

      Delete
  14. Assalam Nekcik,
    waduh terliurnya kita tengok ikan goreng halia nekcik tu..
    sedap makan nasi panas2 dgn berlaukkan ni ajekan..:)

    ReplyDelete
  15. klau dah terliur kenalah masak Ayu klau tidak basah hp tu nanti...kami makan lauk ni cukop dah..all in

    ReplyDelete
  16. salam ramadhan nekcik, Jm pun x pernah lagi mkn ikan masak halia ni, senang dan rongkas je kan nanti boleh try :-)Sa

    ReplyDelete
    Replies
    1. maaf lah lsma tertinggal...masaallah teknikal gadjet gadjet ni haa..aduhaii
      ye JM senang jer ni..

      Delete
  17. Selamat berpuasa nekchik n keluarga, tak pernah masak lagi resepi ni....bleh try nanti

    ReplyDelete
  18. Salam...nekcik kat rumah Aina sayur tak laku mak je makan.

    Kat rumah mesti ada sambal yang diganti lauknya setiap hari, lepas tu ada gorengan ikan, ayam atau nugget. Cukup utk anak2, sayur atau ulam je untuk maknya. Kuih tak de pun tak apa selalu anak2 beli roti john je.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye Aina rumah nekcik termasuklah nekcik tak suka sayur tapi klau camni kami makan ler..klau ulam ulam..pucuk ubi ke..big boss jer makan..he..he

      Delete
  19. terima kasih atas ingatan Wa..semuga kita semua diberikan keampunan dan rahmat..amiin
    ye masak simple...cepat siap cepat makan..he..he

    ReplyDelete
  20. berselera sangat tengok masakan ni...nak pulak makan masa berbuka puasa...memang cukup segalanya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam syawal Bunda..sempat lagi ni Bunda buat buka puasa sunat Syawal..he..he
      dah lepas raya ni elok jugak makan sempoi sempoi gini kan

      Delete
  21. Wahai Nekcik.... apasal sunyi sepi setiap kali kakak ketuk buka rumah ikan halia ini.
    Raya-raya mana ketupatnya? Burasak mana? rendang mana?
    Kakak dah rindu ni hihi...

    Cerita balik kampung pun tak muncul-muncul..

    Selamat Hari Raya dan maaf zahir batin dari kakak.

    ReplyDelete
  22. Halo Bloger Makanan! Gabung yuk!! di myTasteIndonesia.com!!!

    Banyak blog yang telah menjadi anggota dan mendapatkan keuntungan dari publikasi di situs kami. Tambahkan blog Anda di link ini: http://www.mytasteindonesia.com/tambahkan_blog_anda

    Bila ada pertanyaan jangan sungkan untuk hubungi kami di:
    info@mytasteindonesia.com

    Terima kasih,
    Salam myTaste Indonesia,
    Immanuel Kabuhung

    ReplyDelete
  23. Replies
    1. elok ni untuk buang angin dlam badan...mai rumah..nekcik masak

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...