bunga

10 Apr 2012

JJCM MUO....31/03/2012

Assalamualaikum anak cucu ku sayang....kali ini Nekcik nak bawak jalan jalan...tapi kali ini cross the border aje..tak over the sea...kita cross border..kl...selangor,, ns and melaka..so sampai lah kita di Muo, Johor......ok..tak semua orang dah sampai Muar ni kan..so Nekcik bawaklah jalan jalan sekitar bandar Muo ni...Ini seperti kampong kedua Nekcik sekeluarga..kerana setiap tahun kami menyambut raya pertama di sini....rumah kakak  suami....iyalah kami dua dua anak yatim piatu..huk...huk..dah lepas sembahyang raya baharu lah kami bergerak ke Pontian...Nekcik memang suka kat bandar Muar ni..sebab dekat dengan laut..ada taman mainan dan berehat di tepian pantai...meriahnya sampai ke malam...satu lagi ada makanan kegemaran Nekcik di sini....nanti citer....

Cantik jugak di buat binaan seperti ini..

Inilah salah satu makanan kegemaran  Nekcik..di sini pagi pagi sarapannya satay..kalau dulu tak banyak kedai yang jual satay pagi pagi ni..tapi sekarang memang banyak..pilih jer gerai mana..Nekcik suka satay sini nipis nipis..tak keras dan terasa rempah ratusnya..kuahnya pun Nekcik suka...iyalah orang johor kan!!

Sambil putar putar putar bandar Muo ni..Nekcik snap lah gambar gambar..masjid masjid dan banguan bangunan yang terdapat di bandar Muo nii...kebanyakan bangunannya berwarna biru...sejuuk mata memandang..cuma ada yang dah agak pudar..di makan usia..

Ini Masjid Sultan Ismail...di seberang jambatan Muar

Ini pula pemandangan di padang Tanjung Emas...sebelahan pantai....ramai orang bawak anak anak bersiar di sini sambil main layang layang, roket berapi, go kart kanak kanak...meriah..macam macam jualan mainan anak anak..

Masjid ini di tengah bandar Muar...Masjid Sultan Ibrahim..pun biru jugak..

Tengok jualan mainan..boleh jadi kaya  lho...

OO Nyamannya tiupan angin pantai...mau tertido



Cantik kan pemandangan kedudukan masjid ini..teringat Nekcik nostalgia Turkiye..kat Mesia pun ada kan...

Jom jom bekfes...inilah waktu yang ditunggu tunggu...pagi pagi Nekcik dah pergi pasar tani..nak membeli belah makanan...Memang Nekcik kalau jumpa makanan ni suka lupa diri....semua nak angkut..semua sedap sedap..iyalah orang kampong buat...Tuu tengok yang kuning tu..satu tu roti jala....yang lagi satu tu ..itulah PUTU PIRING JOHOR..warna kuning..takkan dapat di KL..tu yang Nekcik kena balik Muo tu...lepas geram...yang berbungkus daun pisang tu pulak BOTOK BOTOK...pun susah dapat kat KL ni..Lengkap sarapan pagi 2 in 1...kenyang sampai ke petang..tu dia satay...sodaap

Inilah Tanjung Emas...orang Muar panggil Tanjung...boleh rehat rehat di sini siang atau malam..pree...adkat sini dah bersih tak macam dulu dulu...sebab Muar ni ialah bandar Di Raja..so tak leh kotor..nanti Sultan murka..hi..hi..


Nak tengok monyet tak payah bayar..pergi jer area pantai tu..ramai yang boleh menghiburkan...




Siapa tak tahu..Muar ni memang terkenal dengan kesedapan Mi Bandungnya....Mi Bandung Muar ada merata rata..bukan di Muar jer..tapi di KL pun..Ini salah satu kedai tertua di Muar yang mnjual mi bandung...cuma Nekcik tak boleh nak bagi komen pasal mi bandung ..sebab kami beli satay jer..dan tak makan mi bandung di sini...lagi pulak..bukan makanan kegemaran Nekcik!!!

8 comments:

  1. Salam Nekcik.tunggu gak citer terbaru nekcik lepas balik umrah...ni baru muncul dg jjcm di Muar.Muar ni byk kali juga lalu sbb duduk Melaka sebelum ni tp tak pernah singgah bandarnya.masjid biru di Muar....mmg teringat masjid biru Turki...
    re; Nekcik...Alhamdullilah tetamu suka dgn menu yg disajikan. sy mmg suka masak sendiri...puas hati dari tempah takut tak kena selera.wpun penat tp bila tetamu makan dg selera..rasa hilang penatnya.

    ReplyDelete
  2. Salam Mamasya..tu lah Nekcik cuti menulis sekejap...bnyak xtiviti..antaranya meraikan kedatangan anak anak angkat umrah...alhamdulilah..seronok dapat ajak mereka makan bersama..and so..Nekcik bersilatlah dgn periok belanga..Macam Mamasya jugak..Nekcik rasa puas kalau dapat menjamu tetamu dengan air tangan sendiri..sedap tak sedap...tapi slalunya macam sedap jer..ha..ha..lapo kot!!! lagipun Nekcik masak dengan kasih sayang..so sudah semestinya sodaap!! hi ...hii..

    ReplyDelete
  3. Salam Nekcik.resepi danish roll sy tak da....sy ni kurang rajin bab meroti.sebenarnya byk gambar kat Egypt sy ambil tp tak sempat nak upload lagi.tp sebahagian dah ada di tajuk jelajah Egypt. http://dapur-mamasya.blogspot.com/search/label/Jelajah%20Egypt
    marilah jln2 Egypt....bolehlah sy jamu Nek cik dgn soto...hi..hi.

    ReplyDelete
  4. Assalammualaikum Nekcik, terima kasih kerana berkongsi cerita dan gambar ni. rasanya saya belum sampai ke sini lagi.sedap tgk makanan tu semua.

    ReplyDelete
  5. En.Khairul:.memang satay muo ni menusuk perut....nipis dan sedaap..iyalah selera Nekcik lah tu

    ReplyDelete
  6. Niezza...nanti pastikan Muo ni termasuk dalam acara cuti cuti mesia...kna tdo sana untuk menikmati suasana siang dan malam!!!

    ReplyDelete
  7. Mamasya..terima kasih atas undangan tu..insyaallah..mana lah tahu...ada rezeki lebih ...tiba tiba smpai lak egypt..ha..ha.verangan dulu..percuma

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...