bunga

21 Nov 2012

SANDAKAN DAN BELURAN

       Salam sayang selalu.....sambung cerita kelmarin..hari tu Nekcik dah bawak jalan jalan pasar ikan..kalau melancong takkan nak beli ikan pulak buat souvenir kan..sebelah pasar ikan tu ada kedai nak beli souvenir atau ole ole...di tingkat atas..of koz  kalau sabah ni mestilah mutiara kan..mutiara air tawar ke air masin ke..yang ni Nekcik memang kurang ariflah...Nekcik pun tak beli pun mutiara mutiara ni..( zaman zaman kegilaan acessori ni dah berlalu!!)....adalah 3,4 urat untuk buah tangan..dan FM  sikit..tapi yang satu ni masih menjadi kegilaan..apa ye...tu yang bawah tu!!!
              Biasalah kan..kemana jugak..mesti beli jam..Tokpokcu dah angkat satu!! murah jek..rm45 hengget
Ha..ha...
Jam dah tersangkut di pantai setapak!!! Hanya yang bermata seni sahaja yang dapat mentafsirkan lukisan TOKPOKCU ni ye!!!

           Bukan nyoping pun..baju tak cukup..alasanlah tu..so Nekcik dengan sikecik belilah satu..murah jer 35 hengget  sikecik beli kemeja 28 hengget...taklah mahal kan...
                                  Belilah T shirt untuk anak anak di rumah
                                                                I LOVE SANDAKAN!!!
Depan Balai Polis Sandakan pun tangkap gambar!! Nak jadikan bukti ..kami dah sampai Sandakan disaksikan batu besar tu!!
  Kembara  Nekcik ke Sandakan ni  lebih kepada bermesra bersama keluarga di sini..so dengan waktu yang terbatas..kami puter puter di sekeliling bandar sahaja..tak sempatlah nak jumpa anak cucu di SEPILOK..next time ye!!


 Apa yang Nekcik pegang tu ye?? Itu makanan kegemaran keluarga Nekciik..BURASAK...Kat sini senang dapat pasal ramai orang Bugis..tapi yang ini Nekcik tak beli...Tuan punya gerai tu tengah makan..so Nekcik tanyalah kat mana ada jual..dia kata orang jual tu baru lepas balik...so dengan murah hatinya dia sedekah kat jariah..alhamdulilah...murah rezeki dia..Insya Allah
 Gerai gerai ni di CHECK POINT...selepas bandar Sandakan..Ini on da way nak ke Kota Kinabalu...Alhamdulilah anak sedara Nekcik yang tinggal di KK balik ke Sandakan ( 7 jam perjalan tu) semata mata nak bawak kami ke KK...Pada mulanya plan nak naik bas express je ke KK..sebab tiket balik dari KK..tapi mereka kata nanti tak boleh singgah di Ranau dan Kundasang ...Terima kasih anaknda Nizam dan Yanie serta abang sekeluarga kerana bersusah payah meraikan kami..siap abang berdua ikut ke KK  lagi
Kami singgah di BELURAN..pekan nelayan..tempat ikan naik..Layan lah gambar gambar ni...kerang 1 hengget sekilo ..mewahnya rezeki Allah

Sesampan penuh kerang..tak payah buat gerai!!


                                       3 dara  model ikan!!! Posing tetap posing..tak kira lah bau ikan!!!
Rezeki Allah di darat dan di laut....

                            Gigihnya makcik ni..mengharungi ombak laut untuk mencari rezeki!! Kita menitis air mata melayan OMBAK RINDU!! Satu pengajaran dari sebuah perjalanan!!!!! 
OOh UDANG!!!  CINTA KOLESTROL lah ye!! 27 hengget sekilo..murah ke???????

21 comments:

  1. Kakcik pernah sampai ke Sandakan tu sekali saja. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Kakcik..tu le ..selalunya orang jarang nak sampai ke Sandakan ni..sebab agak jauh dari KK..naik kereta pun hampir 7 jam bah!!

      Delete
    2. Saya ibu hayati ingin berbagi cerita kepada anda semua bahwa saya yg dulunya cuma seorang TKW di HONGKONG jadi pembantu rumah tangga yg gajinya tidak mencukupi keluarga dikampun,jadi TKW itu sangat menderita dan disuatu hari saya duduk2 buka internet dan tidak disengaja saya melihat komentar orang tentan MBAH KABOIRENG dan katanya bisa membantu orang untuk memberikan nomor yg betul betul tembus dan kebetulan juga saya sering pasan nomor di HONGKONG,akhirnya saya coba untuk menhubungi MBAH KABOIRENG dan ALHAMDULILLAH beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor,dan nomor yg diberikan MBAH KABOIRENG meman betul2 terbukti tembus dan saya sangat bersyukur berkat bantuan MBAH KABOIRENG kini saya bisa pulang ke INDONESIA untuk buka usaha sendiri,,munkin saya tidak bisa membalas budi baik MBAH KABOIRENG sekali lagi makasih yaa MBAH dan bagi teman2 yg menjadi TKW atau TKI seperti saya,bila butuh bantuan hubungi saja MBAH KABOIRENG DI 085-260-482-111 insya ALLAH beliau akan membantu anda.Ini benar benar kisah nyata dari saya seorang TKW.. KLIK GHOB 2D 3D 4D 6D DISINI















      Saya ibu hayati ingin berbagi cerita kepada anda semua bahwa saya yg dulunya cuma seorang TKW di HONGKONG jadi pembantu rumah tangga yg gajinya tidak mencukupi keluarga dikampun,jadi TKW itu sangat menderita dan disuatu hari saya duduk2 buka internet dan tidak disengaja saya melihat komentar orang tentan MBAH KABOIRENG dan katanya bisa membantu orang untuk memberikan nomor yg betul betul tembus dan kebetulan juga saya sering pasan nomor di HONGKONG,akhirnya saya coba untuk menhubungi MBAH KABOIRENG dan ALHAMDULILLAH beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor,dan nomor yg diberikan MBAH KABOIRENG meman betul2 terbukti tembus dan saya sangat bersyukur berkat bantuan MBAH KABOIRENG kini saya bisa pulang ke INDONESIA untuk buka usaha sendiri,,munkin saya tidak bisa membalas budi baik MBAH KABOIRENG sekali lagi makasih yaa MBAH dan bagi teman2 yg menjadi TKW atau TKI seperti saya,bila butuh bantuan hubungi saja MBAH KABOIRENG DI 085-260-482-111 insya ALLAH beliau akan membantu anda.Ini benar benar kisah nyata dari saya seorang TKW.. KLIK GHOB 2D 3D 4D 6D DISINI

      Delete
  2. Negeri Sabah ni luas sgt sbb tu kena spend masa lama sikit kalau ke sini ;)
    seronok tgk nekcik jalan2.
    jam dinding tu lawa sgt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulah Mammyharraz..nanti ada rezeki dan kelapangan Nekcik nak lepak lama sikit...seronok pergi pasar tepi laut!!! lapang fikiran

      Delete
  3. Sukanya tgk perjalanan nekcik... Sambil bermuhasabah, sambil teringat tajuk movie (tu yg mahal)
    Tak pernah sampai Sabah..tgk foto nekcik jela dulu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Anim...itulah kadang kadang bila kita terlalu selesa..kita tak nampak kesusahan orang..Takpe..tengok tengok dulu gambar...nanti ambik gambar lah pulak..Insya Allah..Nekcik doakn semuga dikurniakan rezeki yang lebih untuk menikmati ciptaan Allah..Insya Allah

      Delete
  4. eeeee bestnyer nekcik... murah lah tu nekcik udang galah rm27, dana penah nampak kt kl udang galah kecik sekilo rm48... bile lah nk sampai sana nih... simpan angan2

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Dana...mula mula memang kena berangan..baru jadi kenyataan..Nekcik pun tak penah bli udang ni kat KL

      Delete
  5. Salam Nekcik

    lama anak cucu kat Sepilok dok tunggu...siap beratur reramai sambil gayut2 sampai lenguh tangan kot2 banyak tandan pisang dibawak untuk deme....deme kata nak buat stok beberapa hari....hehe....

    ReplyDelete
    Replies
    1. ASP...itu le ..sian anak cucu kat sana..menanti penuh kerinduan!! Tunggulah kalau ada rezeki lebih..boleh jejak kasih !!

      Delete
  6. Memang teringin ke Sandakan suatu hari nanti...

    Anak cucu kat Sepilok... hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insya Allah...Nekcik suka jugak..pasal tak berserabut!! Masjid tepi laut tu pun tak sempat di jejaki

      Delete
  7. Salam nekchik...saya pun ke Sabah tapi ke Kota Kinabalu.

    Dapat makan udang,sotong dan ketam besor2 hehehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Makan makan di Filipin Market ye..murooh!!!

      Delete
  8. Replies
    1. Salam Nieda...kalau menyongkit ni memang seronok...bila poket da kering..mulalah monyok !!! ha..ha..

      Delete
  9. As salam Nekcik,

    Berjalan ke Sandakan sememangnye tidak mengecewakan... Seafood heaven tu! Last saya pergi tahun 2011 sblm berangkat ke Peru ni... sampai tak cukup perut makan seafood! Murah2 kan semuanya di sana :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Marya..memang betol cakap Marya tu..heaven!!! kalau dok lama..mau bertambah kilos beserta kolestrol!!!

      Delete
  10. Assalam n slm prknlan dr sy.nmpknya. nekcik ni seorang pencipta alam, gemar makan angin sana sini ye..sbnrnya ada kebaikannya jg jauh berjalan luas pandangan, smbil menikmati keindahan Dan kebesaran kuasa Allah menjadikan alam ini kan., Kami Mmg berhasrat jg nk ke sabah atau Sarawak suatu hr nnti, destinasi pelancungan dlm Negara yg menarik ni.,:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Ariana..laa Nekcik ni orang kampong..dibesarkan di tepi laut dan pinggiran desa!! Ombak tu hiburan termasuklah ombak rindu!!ha..ha
      Memang berbaloi cuti cuti Sabah...lepas ni kita ronda ronda Sarawaklah pulak ye!!

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...