bunga

28 Sep 2013

KELUARGA BUBU


 Askm kawan kawan..hari ni free and easy..kita senyum senyum tengok aksi kuching nekcik nii...jangan terkejut anak cucu bulus nekcik semakin bertambah...nampaknya terpaksa lah nekcik bawak mereka ni ke klinik perancang keluarga...tak cukup nanti duit pencen nekcik nak menjaga depa ni..

sebulan pun dah 8 kilos makanan..dekat 50 hengget..tu pun kna pakai brand Tesco yang paling murah..dulu dulu pakai lah jugak yang branded,...ni dah ramai..pakai lah aje yang murah..nampak ok jer semua..sihat walafiat...pasir depa ni pun kna bli..ubat cacing..syampu..vitamins...injection imunisasi pun setahun skali..rm30 seekor...suka punya pasal kan..nak wat camner kan....mereka pun menumpang kasih....


Mula nya bela si BUBU ni sorang jer...nak buat main main..dah semua orang dalam rumah ni memang suka kucing...macam tatang budaklah..lepas sorang sorang ambik...tapi bab mandi mandi kerja nekcik lah tu...

BUBU ni memang lasak..melompat sana sini...tidur pun nak dok dalam aircond gak!!

Tanpa restu..BUBU lari rumah..gi kawen weii!! dapatlah budak 2 ketol ni...sib baik hensem jugak!

Comei si BIBI


Ni dia si BIBI n BOI BOI..
                               

Besar sikit yang dua tu..BUBU beranak lagi 3.....si DODI...DUDU..DODO
Ni dia si DODO
    BIBI ni pun macam mak dia...ramai peminat..kawen dan beranak 3 pulak dalam usia  muda..aduhai ponin paler nekcik ni..,,anak beranak emak pun beranak!!
Lahir pun sama tarikh..3 anak 3 cucu...        



Tengok tu ramainya budak budak ni...BIBI ni pulak selalu tengok berita kat tv tu  kot..orang tinggal anak merata...tapi baik lagi BIBI ni dia tak buang anak dia kat tong sampah..macam orang tu..dia cuma tak mau bagi susu!! Nasib baiklah ada Maktok yang penyayang ni..dialah susukan 3 cucu bersama 3 anak...sian BUBU..tapi tak pernah merungut!!!

Siaan BUBU..susukan 6 orang..full house

Pandai BUBU bela..elok anak cucu semua besar dan sihat...comel comel semua...

                                Ni KIKI..
yang lain lain...koko..kiko..cumi..ciki..ciko
Ni pulak anak BIBI  jugak...round 2..ada 2 ekor..kus semangat
NI SPOTTY and...


                                    NI TAMMY...si hitam manis...baru 3 minggu cucu si BUBU...so semuanya..dah ada 14 ekor...kandang pun dah tak muat..so..kenalah fikirkan camne nak buat....untuk penempatan mereka...insyaallah ada rancangan untuk diorang ni nanti...

Bagi nekcik mereka ni pun macam keluarga..menghiburkan..dan kami semua sayang kuching..so sama sama lah menjaga mereka...termasuklah membersihkan mereka...sebab kena jaga elok elok.sebab nak buat main...ada masa kena biarkan diluar kandang dan main dalam rumah...


                 Potrait keluarga ..tapi tak lengkap

Cuma alhamdulilah..nekcik ni dulu memang batuk selalu (allegic dan asthma)..tapi hairan pulak bila ramai kuching ni..hilang dah batuk..syukur sesangat..Allah kasihan kat nekcik agaknya..dan mereka (kucing kuching) pun doakn nekcik sihat kot!!! Kuasa Allah!!

45 comments:

  1. Banyaknyer kucing nekcik..semuanya comel2 belaka..sukatengok sibubu menyusu 6 sekali haaa...nak sekorlah nekcik nakbela..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Askm Ummuaidan..tu ler..beranak pinak jadinya..kalau lembu sebnyak ini....kaya nekcik!!!!
      Ok nnti nekcik poskan si Tammy tu dalam kotak..kah..kah

      Delete
  2. Nekcik..wah, dah berapa generasi dah dalam jagaan nekcik. Geramnya...saya yg seekor jantan bisu tu tak bertambah2. Saya tak rajin nak menyampoo...rajin bagi makan aja. Saya membayangkan kalau nekcik p jalan2 berhari2 tu...nekcik letak kat "hotel" depa ke (kedai haiwan)?

    P/S depa kekal kat rumah mekcik sebab tau ada rahmat dalam keluarga nekcik. Nanti saya cerita fasal rahmat ni (walaupun kucing takleh berkata2) dari tafsir al quran oleh HAMKA ( nekcik lagi tau dari saya)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Askm Anim...eloklah ada satu jer ...kalau reramai nnti hedek tau!! menguji kesabaran!!
      Kalau nekcik sekeluarga keluar kawasan..nekcik mintak tolong jiran tu berikn makan dan bersihkan diorang tu...
      Kalau hotel mahal sangat!! ni nekcik upah lah sikit jiran tu...
      Oh tak sabar nak tunggu Anim cerita pasal rahmat tu....nekcik pun tak tau!!

      Delete
  3. nekcik, total semua bape dah? nekcik, pecaye tak..arwah opah (mak pd apok yong)..biler time dia makan..kucin datang mengendeng makanan..dia tolak pinggan yg dia tengah makan tu pd kucin tu..punyer le kasih pd kucin..keturunan suka kucin tp kalo bela sekor dua je..tak tahan bau 'baja' depa..menusuk..hee..kalo bela kat kpg lain..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Asalam Yong dear..rendu teman!!
      14 orghang semuanya yong!! Memang mahal maintenance diorang nih...
      Nak kurangkn bau bauannya tu..kena bagi makan makanan kucing..jgn nak nak bagi ikan udang sotong tu...sakit pala bau baja dia...dan lagi kena pakai pasir yang jenis kayu pine yong..bukan pasir kucing tu..yang ni lagi baik

      Delete
  4. Wah macam ni rumah Nekcik tentu tak sunyi kan... Camna Nekcik didik budak2 tu... tak rosak ke perabot kat rumah kena cakar... Dulu saya bela sekor, itu pun tak bagi masuk rumah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. asalam Mie..memang riuh rumah nekcik ni..bukan kucing yang riuh..suara nekcik ler..jerit kat diorang nih! macam budak budak kita jugak..berlari bekejar..tempuh itu ini..mencakar!!
      Mananya tak mencakar...kusyen cover nekcik tu pun dah berbulu mcm kucing jugak..sabor jer ler!!

      Delete
  5. Nekcik, ketiga-tiga anak ros takut kucing,kalau pergi restorant dan ada kucin kalan sana sini, tak jadimakan la jawbnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Ros..ha..ha...takpe kalau Ros datang nanti nekcik kurungkn semua diorang tu...memang nekcik kurung jugak diorang..tapi tengahari camtu..biarkan diorang kat dalam rumah...nanti malam kurung semula..takut main kat jalan

      Delete
  6. MACAM MANA NEKCIK HAFAL NAMA CUCU NEKCIK YG BANYAK NI?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Nieda...memang hafal nama diorang sebab hari hari tengok muka diorang!!
      Kalau salah panggil..dia tak toleh pun!!

      Delete
  7. Salam Nekcik

    Ceria nya rumah Nekcik dengan anak cucu.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Asalam ASP...memang ceria ....riuh bersembang dengan kucing kucing ni...ada masa macam diorang faham jer paa kita cakap!!

      Delete
  8. geramnya tengok nekcik.....I suka belai je...dgr bunyi "PURRRRRR"...rasa syok!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam PD...memang macam terapi kucing kucing nih...dia tau kita sayang dia..lagilah kuat bunyi PURRRRR dia..

      Delete
  9. Replies
    1. Askm Bunda..pasaii comey lah tu..banyak mengadanya..nak tidor dlm aircond.!!

      Delete
  10. Replies
    1. tu lah..letih nekcik grooming nak bagi comey tu!

      Delete
  11. banyaknyer anak2 cucu cicit nekcik.... comei2 belaka lak tu... aah yek nekcik, blh lak nekcik sihat walafiat tak batuk2 n asthma membela kucing2 nih...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu alh Dana..dulu slalu doc suruh buang carpet takut alegik..laa ni bela kuching ..ramai lak tu..alhamdulilah ..takyah ambik neb tu..syukur alhamdulilah

      Delete
  12. Nekcik jaga kucing2 tu dengan ikhlas itulah sebabnya semua sihat dan cantik2 belaka.

    Saya ada juga bela tapi selalunya hilang atau mati mungkin tak serasi kot.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Entahlah Zai..dah bela..macam anak jugak...dia pun faham kita sayang dia..takde lah nakal sangat..gi toilet pun ok jer..cuma nakal ..suka curi ikan atas meja!!!

      Delete
  13. Aslmkum Nekcik

    byknya kucing Nekcik.....rasa terhibur baca komen nekcik ttg kucing...Nekcik pasti lagi terhiburkan dg aksi kucing2.
    sy tengok org pelihara kucing mcm teringin juga sbb Syakirah pun suka tp bab kalau nak keluar cuti2 tu yg payah nak tinggal nanti.

    ReplyDelete
  14. Waalaikumsalam Mamasya...mmg kami ni semua bcakap dgn kuching...mmg riuh rumah ni. ...diorang tido pun kna kacau...lagi lagi klau tengah kejar kejar tu..kita kita dia rempuh j
    Mmg bukan mudah once kita dah ada kucing nii..nak kna mandi...sikat..bagi vitamin. ..nak toilet training lagii...klau tak jaga bulu bulu dia tu jadi batuk klau kita allegik...

    ReplyDelete
  15. Assalam nekcik, comelnya kucing2 tu..rajin nejcik n family ye...

    ReplyDelete
    Replies
    1. yelah Ariana..dah bela tu sayang jugak nak biarkan mereka..lagi lagi nak pelok pelok tu..knalah jaga kebersihan dia..kalau bnyak bulu tu..jenuh lak nekcik batuk pulak..tu yang kna lah rajin!!

      Delete
  16. Nekcik..geramnya ummi tengok kucing2 Nekcik tu, ummi pun suka kucing. Memang kucing ni buat hati kita jadi terhibur, dapat peluk kucing rasa tenang je jiwa, terapi minda kan Nekcik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Asalam Ummiross...oh ummi pun suka kuching jugak ye...memang boleh terhibur kalau tengok diorang bergurau.gurau tu..cuma letih lah nak jerit kat diorang ni ..jgn cakar cakar sesuka hati..macam jaga 10 anak!!

      Delete
  17. Assalamualaikum. Hihi nama anak Bubu sekor tu dah serupa nama saya. Kucing lah jadi tempat release stress tiap kali penat balik kerja. Sampai rumah tengok diorang duk tunggu saya depan pintu, something special bagi saya.

    Salam kenal NekCik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kenal Bibie...laahaii..senama pulak ye..takpe yang pastinya BIBIE ni anak Karim!! itulah kalau dah biasa ada kucing..rasa sunyi rumah kalau tak bela sekor pun..nekcik mmg dari kahwin dulu mesti ada kuching...silih berganti...Anak anak nekcik pun kalau masok rumah mesti tanya..mak kuching mana...tak tanya pun mak dia da makan ke belum!!

      Delete
  18. Alhamdulilah..melimpah ruah rezeki GB..kusss semangat!!

    ReplyDelete
  19. Entahlah kenapa kakak ni takut/geli kucing nekcik. Kalau kakak masuk rumah nekcik kena kurung dulu kucing-kucung tu. Comel memang comel - banyaknya!

    ReplyDelete
    Replies
    1. He..he..ropernya kakak ni takut kuching ye...laa dia tak gigit pun..dia gurau gurau jer!!
      dun wori..kalau kakak datang nnti nekcik kenakan perintah berkurung kat diorang..DARURAT!!!

      Delete
  20. nekcik mmg penyayang sungguh la
    bela kucen mcm bela baby :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Asalam Irfa..iyalah dari tapak jari sebesar jari kelingking nekcik jaga...sayang lah tu..diaorang pun macam anak jugak..nak bermanja..nak bergurau nak disayangi!!!

      Delete
  21. Necik ramainya ahli keluarga nama2 dia pun boleh buat Aina tersenyum sendiri. Antara penghuni syurga adalah org2 yg suka kucing... Insyaallah nekcik murah rezeki.

    ReplyDelete
    Replies
    1. iya ke Aina??..iyalah harap harap bolehler tampong tampong sana sini..mudah mudahan!! Kalau tak balik kuching kuching tu..nekcik buat sbyang hajat..siap baca surah Addhuha lagi..alhamdulilah..tak lama tu..muncul lah diorang tu!!

      Delete
  22. lawaknya nama kucing2 nekcik hehehehehhehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. sib baik tak de yang nama sama ngan awak kan!!! tapi nama elly sama ngan nama anak nekcik yang sulung!!

      Delete
  23. Haiiiii..Cakkk!!
    done follow sini no. 107
    sudilah kiranya follow me back yea..
    he2.. salam kenal.. keep in touch yea..=)

    http://tengkubutang.blogspot.com/

    dan my 2nd blog
    http://kucenkucenbelog.blogspot.com/

    ReplyDelete
  24. wahhh..cumey2 kucennyaaa..! teman amik gambo buat entri yea.. nanti teman link kan ke sini.. hu2.. cutee

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih lah tenku kerana sudi berkawan dengan anak cucu bulus nekcik nii...glamer lah depa nii

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...