bunga

10 Aug 2012

MEE SARANG....09/08/2012

Dah nak penghujung Ramadhan ini baharulah rasa bersemangat sedikit nak tumis menumis..mungkin sebab dah jemu asyik tunjuk menunjuk...so Nekcik pun merayau rayau lah ke rumah kengkawan nak cari idea untuk memasak!!....

Singgah di rumah Alam sari..teruja pulak dengan sepinggan MEE SARANG!!..Nekcik tak pernah dengar dan makan ...so jeng jeng..why not mencuba kan...Nekcik memang suka kalau pelik pelik sikit ni...yang menarik perhatian Nekcik ialah sarangnya tu....rupa rupanya mee hoon yang di goreng dalam minyak ...selalu Nekcik goreng soohoon untuk makan dengan soto!!..

Kelmarin nak cuba tertangguh pasal Tokpokcu dah awal awal conquer kitchen!! Berebut rebut nak memasak  tu!!! So semalam baru Nekcik  mencuba MEE SARANG... .. Terima kasih Alam Sari kerana berkongsi ilmu...tapi Nekcik ni malas nak menyalin..so bila masak tu ikut sesuka hati..so sesiapa yang mahukan very details ..sila berkunjung ke alam sari blogspot



RESIPI MEE SARANG
*1 biji bawang besar
*5 ulas bawang putih
* 1 inci halia
* semua diblender dan tumis
2 sudu makan serbuk lada hitam
2 keping kiub ayam
sotong dan udang..ikut sesuka hati...lagi banyak lagi cepat mr.gaut datang!!!
3 biji putih telur...pukul sikit dengan garpu
2 sudu makan tepong jagung..bancuh dengan 1/2 cawan air
sedikit daun saderi dan bawang goreng
carrot ,capsicum, sawi, kobis, tomato..dan apa apa pun boleh..sesuka hati!!
1/2 paket mee hoon..rice vermicelli...Nekcik guna 3 bintang..cepat sangat hangus..Alam sari pakai Faiza Rice Vermicelli..cantik nampak

Cara....
Tumis bahan yang di blender
Tambahkan air..lbih kurang 5 cawan
Masukkan sotong, kiub ayam, serbuk lada hitam, garam..biar mendidih
Masukkan sayur sayuran..
Masukkan bancuhan tepong jagung
Masukkan jugak putih telor dan cepat cepat kacau...
Last sekali masukkan udang....

Untuk sarang...
Panaskan 2 cawan minyak
Setelah panas ..masukkan sedikit sedikit mee hoon..jangan rendam air ye..nanti tak jadi sarang!!

 Untuk menghidang
Ambil mee hoon..letakkan dalam mangkok
Cedokkan sayur sayur..dan letakkan di atas sarang
Apabila hendak makan barulah di siramkan kuahnya..meehoon cepat lembut
Hiaslah sesuker hati...sedap...macam mee hoon  sup..tapi lagi lembut
okay..selamat mencuba kengkawan...

19 comments:

  1. mee sarang satu.. macam mee lakna ya.

    ReplyDelete
  2. macam tu lah ..cuma mee dia goreng macam soo hoon soto

    ReplyDelete
  3. Salam Nekcik.Mee sarang sejenis makanan cina yang kita suka...oh ya pasal choc chip cookies tu sila buat ya.Sedap.Tak payah nak gi famos amos dah.Selamat berpuasa dan selamat hari raya ya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam Ros...sedap rupanya..sesekali tukar menu...memang nekcik suka menu Cina ni..susah nak dapat..ok insyaallah..coklat cips akan menyusul nanti...

      Delete
  4. Replies
    1. salam Kakcik..jomm singgah sahur..!!

      Delete
  5. amboiii.. mee sarang pulak tuu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye Ziyaan..sarang jer ada..burung dah terbang cari duit raya!!!

      Delete
  6. nak nak....
    nanti akak masak unk saya tau :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha ha...Kasihredha..Nekcik masak pun ikut ramalan cuaca!! Bila kaki bergelora..tak berasaplah dapo!!!

      Delete
  7. amboi mee sarang pulak...tak pernah rasa. kreatif sungguh org yg memasakkknya.

    ReplyDelete
  8. Saalam Nieda..kena berterima kasih kat alam sari..sebab anak anak nekcik semua suker..nanti balik kampong boleh buat lagi!!!

    ReplyDelete
  9. interesting NEKCIK.. macam sedap, boleh ciba ni... rupanya dampak mcm mee kungfu

    ReplyDelete
  10. Tu yang Nekcik anxious sangat nak buat..Nekcik sukaa kalau hidangan itu nampak cantik !!! Raasa lebih kurang macam mee hoon soup..

    ReplyDelete
  11. msti sedap ni nekcik, rasa ranggup2 gitu, maklum dh goreng kn

    ReplyDelete
  12. Salam Dana..taklah garing sebab mee lagi cepat lembut bila kena soup....

    ReplyDelete
  13. Assalamualaikum Yong,
    haa janagan tak serang mee sarang tu. Len kali boh sekor burung puyuh, baru real.
    Selamat Hari raya, Yong!

    ReplyDelete
  14. Salam Nekcik. Menarik resepi ni. Bolehlah ckLah cuba ni....Salam

    ReplyDelete
  15. Salam kenal ckLah..buatlah..resipi Nekcik sempoi sempoi jer

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...