bunga

26 Sep 2012

Foods ROTI NAIK DENGAN SAMBAL SARDIN

 Salam sayang semua...mari  kita minum petang di alam cyber...cyber cafe lah jugak kan...Kebetulan hari ni Nekcik terajin lah sikit..dah setengah hari terperangkap di dapur kerana meroti...nasib baik roti menjadi...suka lah hati....tapi sebenornya Breadmaker yang letih mengulinya sampai 2 rounds!!

Alhamdulilah..banyak benor jasa BM ni..hampir 10 tahun dah dia bantu Nekcik!! Ramai memang yang sukakan roti ni terutamanya yang seangkatan dengan Nekcik ni..ialah yang bergigi lembut dan bergula tinggi..ha..ha..
Kalau di Johor kami  panggil ini Roti Naik tapi kalau kat KL ni di panggil Roti Bun..roti roti lah ye...Apa apa lah kan..asalkan boleh dimakan.....Pada yang berminat nak buat..nanti sekejap lagi Nekcik perturunkan resepinya...mudah sangat kalau pakai Bibik (Breadmaker ye) Kalau nak uli sendiri Nekcik rasa kena uli kuat sikit..lepas itu bagi dia naik..kemudian uli sekali lagi dan terus di buat bebola ye..tunggu sekali lagi naik baru boleh bakar...tapi jangan sampai terlalu naik nanti muka dia jadi berkedut!!! ha..ha....
Nekcik ni memang tak pernah pergi klas masak ni..dan selalunya cuba ikut mana mana resepi yang Nekcik jumpa..ada masa tak gebu lah pulak...Tapi akhirnya Nekcik jumpa resipi yang terbaik dan sempoi sahaja ni...dari blog
Our Journey Begins ...Thank You Nieza For Sharing 
Resepi inilah yang selalu Nekcik guna...suker sangat...actually resepi ini untuk Hot Dog Roll..tapi apa apa roti pun ok
                                 
                                        ROTI
500 gm tepong gandum....guna 400gm kalau pakai breadmaker   (kerana dia akan berlambak ..tambahkan bila uli nanti )
100 gm gula castor
1 camca teh garam
20 gm yeast kering
100 gm butter/marjerin
2 camca makan susu pekat manis
1 biji telur
210 gm air


Cara
1. Kalau pakai Breadmaker..masukkan semua bahan...pilih untuk      basic dough..lebih kurang 1 1/2 jam
2.Keluarkan dari machine..uli sekejap dan tambahkan tepung kalau terlalu lembut (100 gm yg dikeluarkan tadi) dan buatkan dough sebesar    bola tenis
3. Biarkan dia naik ..lebih kurang 20 minit
4.Bakar dalam oven yang telah di panaskan terlebih dahulu...
 160 C selama 15 minit atau sehingga masak
5.Setelah dikeluarkan sapukan marjerin di atas roti
                           
SAMBAL TUMIS SARDIN


1 tin besar sardin..dilecek
2biji bawang besar..diblend
2 senduk makan cili blend 
1 biji bawang besar diricik
1 biji tomato...dihiris

Cara
1. Tumis bawang hiris hingga wangi
2.Masukkan cili blend + bawang
3.Goreng sampai garing
4.Masukkan sardin + hirisan tomato

** sonang jer kan!!!...sodaaap!! menjilat jari!!!

18 comments:

  1. sonang nyer buat roti..
    lepas ni blh biz mcm bai roti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nantilah kita nak pasang payung ngan meja depan rumah!!!

      Delete
  2. Ada lebih tak? Kakcik nak datang makan. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Kakcik..itu kena tanya azian sebab semua Nekcik dah angkut ke shah alam..tapi kalau Kakcik nak datang...Nekcik meroti yang fresh..hot from the oven untuk Kakcik!!

      Delete
  3. Replies
    1. Salam Chik Att...syabas!! Buatlah memang menyelerakan di makan panas panas

      Delete
  4. Aslmkum Nekcik.roti buat sendiri.....bestnya...bau baru masak tu yg wangi buat tak tahan nak tarik roti cepat2 je masuk mulut...hi..hi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Mamasya....Nekcik mmg suka buat roti..gebus dan memang syiok makan panas panas....5 ketol sure finit punya!!!

      Delete
  5. Cyber cafe ni buka lagi tak??? Minta roti 2 biji dan ice coffee blended 1.Masuk buku 3 lima ya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Okay Nekcik poskan online sekarang jugak!!! hi hi!!

      Delete
  6. bawak shah alam sikit.. kitarang tunggu..

    ReplyDelete
  7. Boleh bankrup kilang kilang roti yang ada kalau macam ni! Hehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ckLah...tunggu lah ...Nekcik's Bread in the market!!! kah kah...

      Delete
  8. sedapnyer nekcik, gebu nengok roti naik nekcik tuh... tingin nyer dana nk beli breadmaker tuh, tp tkt bile dh beli mls lak nk meroti heheheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Dana...seronok buat sbb mudah..kalau malas sangat..masukkan semua biarkan dia BM tu masakkan terus...nanti jadi macam loaf lah..3 1/2 jam siap!!

      Delete
  9. Selalu meroti.Puas hati bila buat sendiri. Boleh ulang berkali2.

    ReplyDelete
  10. Memang sedaap dimakan panas panas Nieda!!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...