bunga

19 Jul 2013

ROJAK SETAPAK ALA ALA ROJAK SINGAPORE

Salam Ramadhan kengkawan...semuga sentiasa dalam rahmat Allah..insyaallah...Puas jalan jalan ..jom kita cooking cooking...Cooking apa yo...Nekcik teringin nak makan rojak singapore..tapi nak ke sana jauh nun...so buat jerlah rojak setapak ala ala singapore...menu ni sebelum ramadhan lagi bila anak cucu nekcik datang...ramai berbaloi lah membuatnya...Masaalah nekcik ni satu..bila masak terlupa nak menyukatnya..main genggam genggam jer sesuka hati...

Rojak ni suka suka hati lah nak letak apa kan...terpulang ikut citarasa sendiri..nekcik ni mengikut apa yang ada sewaktu dengan nya...yang ada di rumah adalah tempe...kentang...nuggets...tauhu...sengkuang...timun..salad..so gunalah semuanya...digoreng kecuali sayur sayuran
Cucur udang tu macam biasa jer cuma bubuh 2 sudu makan yis dan biarkan 15 minit baru goreng

Rojak setapak dah siap
KUAH ROJAK NEKCIK

1 senduk cili blend
2 senduk kacang tanah..yg telah diblend
 1 senduk sos cili
 1 senduk gula pasir
10 keping biskut marie diblend (boleh guna keledek rebus)
garam / sedikit bijan di sangai
Air secukupnya..
Masukkan semua ke dalam periok dan kacau sampai masak dan pekat, masukkan bijan..
Adjust rasa masam,manis dan masinnya ye
Hidangkan bersama acessoriesnya tadi..alhamdulilah

Hari ni terajiin lah sikit...teringin pulak nak buat ACAR BUAH.. boleh makan bersama nasi dengan ikan goreng masa sahur nanti...Dah nama acar buah..bubuh jerlah apa apa buah...kecuali dorian ye...Nekcik pilih letak buah kurma..buah tin..buah prun dan buah pala..tak bubuh jeruk jeruk tu pun...iyalah tekak orang tua...
ok ..selamat menjamu selera

IFTAR KE 10....HOMEMADE NASI LEMAK BERSAMA SAMBAL TUMIS IKAN BILIS DAN ACESSORIESNYA AT TERATAK 66
ALHAMDULILAH....

38 comments:

  1. Ya Allah Besttnya nekcik.. siap dengan daun pisang sekali tuh.. berselera sungguh tengok persiapan, home made cooking lagi.. semoga airtangan nekcik menambahkan keberkatan dan ukhwah seluruh ahli keluarga.. Amin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Che Mid...jom buka...nekcik mmg suka persiap meja makan..kunun kunun mcm makan kat otel berbintang bintang lah tu!!! kah..kah..stail ada jadi lah kan!!

      Delete
    2. Terima kasih atas doa cik mid....begitulah harapan dsn doa kia...aamiin

      Delete
    3. Saya ibu hayati ingin berbagi cerita kepada anda semua bahwa saya yg dulunya cuma seorang TKW di HONGKONG jadi pembantu rumah tangga yg gajinya tidak mencukupi keluarga dikampun,jadi TKW itu sangat menderita dan disuatu hari saya duduk2 buka internet dan tidak disengaja saya melihat komentar orang tentan MBAH KABOIRENG dan katanya bisa membantu orang untuk memberikan nomor yg betul betul tembus dan kebetulan juga saya sering pasan nomor di HONGKONG,akhirnya saya coba untuk menhubungi MBAH KABOIRENG dan ALHAMDULILLAH beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor,dan nomor yg diberikan MBAH KABOIRENG meman betul2 terbukti tembus dan saya sangat bersyukur berkat bantuan MBAH KABOIRENG kini saya bisa pulang ke INDONESIA untuk buka usaha sendiri,,munkin saya tidak bisa membalas budi baik MBAH KABOIRENG sekali lagi makasih yaa MBAH dan bagi teman2 yg menjadi TKW atau TKI seperti saya,bila butuh bantuan hubungi saja MBAH KABOIRENG DI 085-260-482-111 insya ALLAH beliau akan membantu anda.Ini benar benar kisah nyata dari saya seorang TKW.. KLIK GHOB 2D 3D 4D 6D DISINI















      Saya ibu hayati ingin berbagi cerita kepada anda semua bahwa saya yg dulunya cuma seorang TKW di HONGKONG jadi pembantu rumah tangga yg gajinya tidak mencukupi keluarga dikampun,jadi TKW itu sangat menderita dan disuatu hari saya duduk2 buka internet dan tidak disengaja saya melihat komentar orang tentan MBAH KABOIRENG dan katanya bisa membantu orang untuk memberikan nomor yg betul betul tembus dan kebetulan juga saya sering pasan nomor di HONGKONG,akhirnya saya coba untuk menhubungi MBAH KABOIRENG dan ALHAMDULILLAH beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor,dan nomor yg diberikan MBAH KABOIRENG meman betul2 terbukti tembus dan saya sangat bersyukur berkat bantuan MBAH KABOIRENG kini saya bisa pulang ke INDONESIA untuk buka usaha sendiri,,munkin saya tidak bisa membalas budi baik MBAH KABOIRENG sekali lagi makasih yaa MBAH dan bagi teman2 yg menjadi TKW atau TKI seperti saya,bila butuh bantuan hubungi saja MBAH KABOIRENG DI 085-260-482-111 insya ALLAH beliau akan membantu anda.Ini benar benar kisah nyata dari saya seorang TKW.. KLIK GHOB 2D 3D 4D 6D DISINI

      Delete
  2. saya nak cuba nekcik punya kuah rojak tu hari ni tapi tak buat rojak singapore (rajinle katakan)..saya nak wat tauhu sumbat je

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Anim..jadik tak kuah rojak?? tak jadik rojak singapore..jadi kuah kedah lah kan

      Delete
  3. siap dengan daun pisang sekali...

    kuah rojak tak payah letak bawang ke nekcik?

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam Nieda...bau daun pisang tu yang ada kick tu..periok pun tertiarap..liciin!!
      Nekcik tak letak bawang..nak senang lah tu!!

      Delete
  4. Tahun depan Nekcik boleh pergi audition masterchef...gerenti dapat nye...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha ..ha..Mie...tua tua ni mana boleh kalut kalut...terbang periok belanga ...habis masak mencungap Mie!

      Delete
  5. sedapnye kak!! terliur kita nengoknye!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Doc...cepat lap air lioq dulu nu.. nnti bertambah kuah rojak tu!! hi..hi
      Jomlah datang rumaj

      Delete
  6. sedapnyer nengok rojak nekcik tuh, nsb ada resepi kuahnyer... bt rojak yg penting kuahnyer kan nekcik... kalu kuah sedap comfirm abis licin rojak tuh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Dana..da ramai tak sedap pun licin...tu lah nekcik nak makan rojak..tengok kuah dia tu...nekcik suka kuahnya manis

      Delete
  7. Nekcik dah expert, pakai genggam-genggam menjadi itu yg sedap.
    Airtangan org dah expert.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aduhai kakzakie...expert?? Tinggi bonar tuh...takat makan anak beranak tu bolrh laa

      Delete
  8. Presentation gambar Nekcik menggoda tu yg kakak geram ni hihi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq kakzakie...mmg niat nak menggodalah tu..mengodaa yg baik takpe kan?

      Delete
  9. Nekcik memang rajin makan di rumah dah ada pinggan sebab nak makan nasi lemak aroma daun pisang siap ada daun pisang disetiap pinggan manalah tak licin kena sapu:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu lah kakzakie..aroma daun pisang tu yang mahal..bukan apa..susah nak cari nasi lemak yang sesedap rasa kat kl ni..maksud nekcik nasi tu sendiri..lauk lain cerita...nasi tu mesti lemak berkrim..bau halia,dan lembut!! tu yang merajinkan diri!!

      Delete
  10. Hidang siap ada daun pisang, rajin betul Nekcik. Masak2 kadang ikut ja gerak hati dan sedap tangan kekadang bersukat bagai tak kena pulak dengan tekak kita. Sedap pada org lain belum tentu sedap untuk kita.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam mesra dari nekcik..ada komen jun yg terlepas pandang..mintak maaf lah yer..betul tu Jun lagi frust kalau dah ikut sukat tapi tak jadi...yg susah bila nak bagi resipi!!

      Delete
  11. Nekcik... kakak dah email tau. Nak kata line kakak susah sebab kakak guna office punya boleh sent and receive all over termasuk overseas.

    Cuba nekcik email kakak dulu kat sini promceil@streamyx.com

    Sorry ye Kak Ju.

    ReplyDelete
  12. Salam kakzakieku sayang...da tsilap hantar kot...nama azali nekcik jariah...email nekcik. ..jariah174@yahoo.com.....he..he...

    ReplyDelete
  13. nekcikkk.......cenderahati dr nekcik dah sampai .
    terima kasih byk2. senyum lebar nii.
    nanti saya buat entry khas ye.

    ReplyDelete
  14. nampak banyak sangat juadah sedap2 kat sini...singgah lah sahur sini kejap...

    salam ramadhan nekcik..

    ReplyDelete
  15. jom kta iftar pulak bunda...tapi hari ni kita makan nasi bungkus jer lah ye..hi..hi

    ReplyDelete
  16. Sedapnya ..mmng terliur tengok...rojak tu mmng menggoda ...
    Psttttt nasib baik tak puasa hari ni..hihihi

    Nekcik, hadiah dah sampai...comel dan cute..suka sangat...terima kasih daun keladi ya....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam MP..memang pun nak menggoda..Hi hi
      Alhamdulilah sampai dah ye...

      Delete
  17. aduhaiiii nampak sedap semuanya nekcik weiiiii sabar ajelah tgknya sambil telan air liur

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nampak jer sedap tu..rasa tak tau lah lagii..tapi habis licin pun!!

      Delete
  18. kat umah kite ada acar limau! hihihi. mak buat tau! nyummm

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam GB..wa pandai mak GB buat acar limau..sebab nak buat jeruk tu kena pandai!!

      Delete
  19. Aslmkum Nekcik

    semuanya sedap.....rojak Spore tu sedappnya dah lama tak mkn.
    acara buah boleh menambah selera mkn.
    nasi lemak alas daun pisang....mengamit selera....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Mamasya...mmg laa ni nekcik sahur nasi ngan acar buah tu jer dan ikan goreng jer!!
      Tu laa nak lagi menarik..tambah ketam goreng kat rojak tu..da nama rojak ..apa apa pun bolehlah kan

      Delete
  20. Nekcik ni asyik tayang rojak aje, mana kuih rayanya hihi...
    Kakak dah dapat banyak ole-ole dari nekcik sampai tak tahu nak tengok yg mana satu dulu
    Barokallah... syukran jazilan moga nekcik diberi kesihatn terbaik - utk jumpa kakak di hari raya ini kan..kan....
    Jgn lupa, nanti kakak calling-calling through Yan (no. hp dia kakak dah ada hihi....)

    ReplyDelete
    Replies
    1. asalam Kakzakie...kuih raya nekcik baru sejenis jerk..
      Alhamdulilah da selamat sampai ye...buku tu lah selalu menemani nekcik berjalan..senang ..nak mngaji boleh..nak doa awal akhir tahun pun ada...takyah tercari cari kat mana...
      kalau sudi share..nekcik suka doa raatibul haddad ngan selawat munjiah tu..bagi nekcik elok kita amalkan..sekadar sharing!!
      Jom kita serang rumah Yan..ada burasak tau Kakzakie
      tapi jangan datang raya pertama sebab nekcik kat muar lagii! Insyaallah

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...